Brutal, Rolig & Znygg

Korta överhäng, låg tyngdpunkt, bakhjulsdrift och en boxerfyra på 200 hästar. Tja, det är Subarus recept på en lyckad sportbilsanrättning. Så lyckad att någon direkt ödmjukhet inte märks av under presentationen, utan det är snarare med en stor portion kaxighet som japanerna jämför nya Subaru BRZ med en annan sportbil med boxermotor, nämligen Porsche Cayman. Det är inte att svära i kyrkan - utan snarare att be prästen att dra till ett varmare ställe mitt under högmässan.

Foto:

Subaru2012-08-30 04:05


Det vi ska lägga racinghandskarna på idag är ett unikt samarbete där Subaru fixat bottenplatta och naturligtvis boxermotorn medan Toyota arbetat med interiören samt formgivningen. Resultatet heter Subaru BRZ och Toyota GT 86, men oavsett kylaremblem är det Subaru som ansvarar för tillverkningen av båda lättviktarna á 1300 kilo.

Tuff och busig
Visst är det här den snyggaste Subarun någonsin? Men det är å andra sidan inte så svårt att slå då i princip alla företagets bilar kört rakt förbi designavdelningen, medan uppehållet hos teknikexperterna har varat betydligt längre. Om BRZ är vacker? Nej, det kan vi inte skriva under på. Men tuff och busig då? Jajamänsan, fattas bara. Inredningen är snygg med en kramgo sportratt, startknapp och tre mätartavlor varav varvräknaren huserar i mitten. Bredvid arbetar en analog hastighetsmätare men eftersom det krävs förstorningsglas för att tyda siffrorna så visas även farten digitalt. Pedalerna i aluminium förhöjer sportbilsstuket och sedan tackar vi för en gammal hederlig handbromsspak. De främre skinnstolarna håller inälvorna på plats och baksätet får anses som ett nödsäte där två resenärer kan klämma sig in.

Potent sportcoupé
Motorn är en nyutvecklad boxersnurra med fyra cylindrar som lämnar 200 hästar och 205 newton. Maskinen gör noll till hundra på 7,6 sekunder, toppar strax under 230 och man växlar med hjälp av en sexväxlad manuell låda, men en automat med lika många steg finns för 15 000 kronor. Vi gillar den handjagade lådan bäst eftersom man kan dra på växlarna och låta motorn sjunga upp sig på sjutusen varv.
En lampa tänds när det är dags att skicka i nästa växel och sedan fortsätter festen av bara farten. Viktfördelningen är idealiska 53/47 och dessutom ser en diffbroms till att vagnen inte tappar greppet. Väghållningen är ypperlig och trots hjälpsystemen så kan man ganska enkelt få bakvagnen att släppa - om än bara för en stund. Efter att ha nött däck några dagar efter den franska Rivieran så kan vi säga en sak: Subaru BRZ är en helt enastående åkattraktion. "Biljettpriset" är 309 900 kronor och då ingår fri entré till nöjesfältet tills du blir åksjuk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!