Den sanne äventyraren

Är du redo för nya äventyr? Fram med sport- och friluftsprylarna och packa bilen för nu är det premiär för helt nya Subaru Outback. Den fyrhjulsdrivna crossovern är som gjord för den äventyrslystna familjen som hellre är ute i skog och mark än tar sig en shoppingtur inne i stan. Med generös standardutrustning och ny teknik hoppas japanerna locka kunder med en aktiv livsstil. Vi har provkört!

Foto:

Subaru2015-04-24 04:05


Din livsstil avslöjar vem du är och detsamma gäller valet av bil. Man behöver dock inte bestiga berg eller hoppa fallskärm för att ratta en splitterny Subaru Outback. Du behöver heller inte ha en faluröd stuga ute i skogen utan det räcker med att gilla att ta sig en avstickare från stora vägen och se platser du aldrig tidigare sett.

Familjär designDu kanske inte ser det men den femte generationen av Subaru Outback är faktiskt helt ny. Vi tar oss ett ärevarv runt testbilen och konstaterar ganska snabbt att mycket av designattributen känns familjära. Nytt är den lite eleganta och moderna profilen, men det är på insidan som vi finner de största nyheterna. Borta är hårdplasten som fått ge vika för finare material men även knappar och reglage är nya. Insidan har blivit mer avskalad och på instrumentpanelen hittar vi en lika lättanvänd som stilren 7-tums pekskärm. Sittkomforten är behaglig såväl fram som bak och med den bakersta raden fälld ökar lastvolymen från 559 till 1848 liter, vilket är en rejäl ökning mot föregående version. Detta tack vare att bilen växt på alla ledder och därför bjuds det även på generösare innerutrymmen.

Bensin eller diesel?Motorvalet är busenkelt och det enda du behöver avgöra är vad du vill köra med för bränsle. Det erbjuds nämligen bara en bensinare på 175 hästkrafter samt en diesel på 150. Vi valde att köra japanernas berömda boxerdiesel som dricker 0,61 liter milen och har ett utsläpp på 159 gram. Fyrhjulsdriften arbetar 60/40 mellan axlarna och skulle något hjul tappa fästet ser systemet automatiskt till att rätt mängd kraft hamnar på rätt axel för att återfå greppet. Växellådan är i båda versionerna en steglös CVT-låda som kan växlas med paddlar bakom ratten, men den största tekniska bedriften är förarhjälpsystemet "Eyesight". Det är standard och består av två stereokameror som läser av trafikmiljön och hjälper föraren. I systemet ingår adaptiv farthållare, autobroms, körfälts- och linjevarnare, frontalkrocksvarnare men även ett system som uppmanar dig till att börja köra när trafiken börjar rulla vid exempelvis en bilkö. Grundpriset startar på 319 900 och då får du en äventyrslysten japan, redo att ta dig med på nya strapatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!