Doldis i världsklass

Subaru är något av en doldis i bilvärlden. De flesta tänker säkert på världsmästerskapet i rally, grusade vägar, höga hopp, turbotryck, fyrhjulsdrift och Petter Solberg. Men det finns en annan mer okänd sida av saken: Subaru som den rejäla och oömma bruksvagnen. Vi har provkört nya Forester och det är en muskulös "skogsvaktare" som höjer sig över mängden på ett flertal punkter. Att tekniken är hämtad från de knallblåa rally-Imprezorna gör inte saken sämre!

Foto:

Subaru2005-11-24 08:28

Forester betyder skogvaktare på engelska och det säger en hel del om Subarus avsikter. Det är en bil som tar dig rakt in i urskogens mörker och du får uppleva ett äkta vildmarksäventyr. Men till skillnad från andra nitiska skogvaktare så tillåter Forester mycket innan gränsen är nådd. Subarun skiner av styrka, duglighet och robusthet. Det är helt enkelt en doldis i världsklass.

Sticker ut
Utseendet har fortfarande en helt egen karaktär - på gott och ont. Fronten har städats upp och nya moderna strålkastare smälter fint in i designen. Bakpartiet är inte bilens starkaste kort rent utseendemässigt, men ger bilen en suverän stigförmåga utan att riskera att skrapa i baken. Ja, på terrängbilar blir utseendet alltid en kompromiss. Inredningen är däremot både snitsig och funktionell. Materialen är påkostade och innerutrymmena känns vara större - men där gick vi bet. Kupén i nya Forester är nämligen på millimetern lika stor som gamlingen. Sittkomforten har däremot förbättrats: fram finns två generösa stolar med bra justeringsmån och aktersoffans passagerare färdas bekvämt. Den handjagade växellådan har även ett reglage för lågväxeln, vilken kan läggas i och ur oavsett bilens hastighet. Klimatanläggning, farthållare och CD-spelare ingår i standardpriset aŽla 229 900 konor.

Rikligt belönad
Subaru är världsberömda för sina boxermotorer och Forester 2,0 är inget undantag. Det innebär att maskinen är platt och ger en lägre tyngdpunkt. Förutom en generös effekt på hela 158 hästar så går motorn mjukt och gör sitt bästa om den varvas ordentligt. Du som är beredd att lägga upp sextiotusen kronor ytterligare kan köpa prestandamodellen 2,5 XT. Maskinen är fortfarande en boxerfyra men är försedd med turbo, vilket avslöjas av den rejäla luftslussen på motorhuven. Här får ordet ketchupeffekt sitt rätta ansikte tack vare ett påtagligt krafttillskott på sjuttiotvå hästkrafter. Med 230 hästar och manuell låda blir "skogsvaktaren" nästan livsfarlig. Herre min skapare vad det bär iväg: accelerationen till hundra klaras på kaxiga 5,9 sekunder och toppfarten är 221 knutar. Subaru Forester har egenskaper som man inte hittar hos konkurrenterna och den som vågar vara lite annorlunda blir rikligt belönad!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!