En ulv i fårakläder

Redan på nittiotalet sattes Subaru på motorsportkartan. Främst tack vare STI eller "Subaru Tecnica International". Denna division har bidragit till ett otal segrar i rally-VM, ett flertal prestandalok för entusiaster och publicitet som är ovärderlig. Men vad har då STI tagit itu med den senaste tiden? Svaret är asfaltsracern Subaru STI Racing som lanseras på den svenska marknaden just nu.

Foto:

Subaru2010-10-26 07:09


När Subaru presenterade nya Impreza WRX STI för två år sedan kunde inte alla förlika sig med att rallyjärnet gått och blivit en halvkombi. Inte skulle väl ett vinnande koncept, som tidigare bara sålts i sedanutförande, bjuda på mer komfort och mer användbarhet? Nu har Subaru och STI lyssnat - åtminstone till en del. Vi begav oss till vårt grannland Finland för en hisnande provtur i sedanen som vill bli kvitt sitt gamla rally-DNA och istället sägs vara optimerad för banracing. Välkommen och träffa nya Subaru STI Racing!

Sann glädjespridare
Jämförs den nya sedanen med halvkombin är fronten i stort sig lik: strålkastare, huvscoop och breddning. Vidare har taklinjen, och inte minst aktern, ritats om med nya linjer och fräschare bakljus. Om den är snyggare än innan är upp till betraktaren att avgöra men vi tycker modellen blivit ett par snäpp mer anonym på gott och ont. Men vi återkommer till det. Hoppar vi istället in i förarsätet så bjuder STI Racing på rejält med tekniska finesser. Startknapp med nyckelkort, rattmonterade reglage till stereo och Bluetooth-enheter, klimatanläggning, skålade sportstolar, "Subaru Intelligent Drive" med tre olika körprogram, ställbar centrumdiff och sex krockkuddar. Allt detta ingår som standard och önskas mer så erbjuds en bakvinge, metalliclack, dimljus och 19-tumsfälgar i tillvalslistan. Hur det står till med baksätet? Det är faktiskt riktigt användbart, vilket gör bilen till en familjeracer.

Sagan om ringen
Ett tryck på startknappen, i vanlig ordning placerad till vänster om ratten, och boxerfyran på 300 hästar frustar till liv. När vi rullar ut från Helsingfors är upplevelsen förhållandevis komfortabel. Låt gå för att ljudnivån inte är klassledande och inte heller är gången särskilt mjuk - men det är ju inte tanken. Istället styr vi mot den finska racingbanan "Ahvenisto Race Circuit" där bilen, vars chassi nu förbättrats, ska bekänna färg. Med självaste Tommi Mäkinen som handledare testas alla inställningar (från respons till fyrhjulsdrift) och det är svårt att bli annat än imponerad.
Alla hästar portioneras direkt ner i asfalten, i kurvor krossas fysikens alla lagar och i höga farter finns inga negativa tendenser. Accelerationen är i klass med en slangbella: hundrastrecket rullar på 5,2 sekunder och toppfarten är 255. Subaru STI Racing känns kort och gott som en ulv i fårakläder. Låg förbrukning? Billig i inköp? Nej och åter nej. Här har ni en sann glädjespridare för 429 900 kronor som med herr Mäkinen bakom ratten fixat rekordsnabba 7 minuter och 55 sekunder runt Nürburgring. Snacka om respekt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!