Subaru var för bara några år sedan ett relativt okänt bilmärke på våra breddgrader, sedan kom en ny generalagent och det stora genombrottet. Det lilla nischmärket har gått från 700 sålda bilar år 2001 till 3 150 i fjol, ändå har växtverken uteblivit och modellerna med de sex stjärnorna från Plejaderna i fronten har "landets mest nöjda bilägare" enligt AutoIndex 2009.
Vill ni se en stjärna?
Det är lite av stjärnornas krig - japanernas målsättning är nämligen att bli lika "fina" som en annan välrespekterad stjärna, nämligen Mercedes. Det kan måhända låta långsökt men nya Legacy är ett första rullande bevis på att rätt väg är utstakad, inte minst för att nå alla viktiga tjänstebilskunder. Entusiasterna tycker förmodligen att det är både på gott och ont eftersom japanerna genom årens lopp blivit kända för att våga sticka ut hakan. Nya Subaru Legacy är mer vanlig, inte minst vad gäller formgivningen. Snygg och elegant kan sammanfatta hela paketet samtidigt som interiören inte skrämmer bort några kunder. Instrumenteringen är exempelvis riktigt modern och håller hög finish. Framstolarna är en ergonomisk fullträff likaså baksätet - annat var det förr då kortväxta japaner användes som måttstock. Det räcker att jämföra siffror så ser vi att nya Subaru Legacy växt mellan fem till åtta centimeter på alla ledder jämfört med gamlingen.
Se på mig!
Boxer är inte bara en hundras, utan även en alldeles förträfflig motorkonstruktion som utmärker sig genom att vara platt som en pannkaka och hela drivpaketet, inklusive fyrhjulsdriften, är ett adelsmärke för Subaru. Under huven erbjuds fyrcylindriga motorer: den välkända och supersnåla dieselspisen på 150 hästkrafter samt en bensinare med exakt samma effekt. Vi har dock testat den största bensinmaskinen på 167 hästar vilken enbart säljs i kombination med en steglös automatlåda som även kan växlas manuellt med hjälp av rattmonterade paddlar.
Noll till hundra rullar på tio sekunder, toppfarten är 205 medan förbrukningen ligger på 0,81 liter milen. Standardutrustningen är skyhög med Xenon-strålkastare, regnsensor, elektrisk parkeringsbroms, farthållare, ljudanläggning och klimatanläggning. En riktig "Hill Holder" finns också som håller bilen kvar medan man flyttar högerfoten från bromsen till gasen vid start i backe. Med ett instegspris på 239 900 så har nya Subaru Legacy alla chanser att bli en ny stjärna på bilhimlen!
För inte arvet vidare
Legacy" betyder arv på engelska och namnet har passat bilen ypperligt de senaste tjugo åren. Föregångarna har känts ganska lika varandra, men nu är det slut på det. Nya Subaru Legacy har inte en skruv gemensamt med den gamla modellen och sätter därmed punkt för det historiska arvet. Naturligtvis snackar vi fortfarande boxermotorer och fyrhjulsdrift, men allt är nytt och fräscht. Man kan faktiskt säga att Subaru Legacy tagit av sig arbetsoverallen och bytt om till finkostym!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!