Från doldis till kändis

Subaru är något av en doldis i vårt rike. De flesta tänker säkert på världsmästerskapet i rally, grusade vägar, höga hopp, turbotryck och fyrhjulsdrift. Ändå är Subaru ett uddamärke, men faktum är att "rallyfolket" bygger mer bilar än både Saab och Volvo tillsammans. En ny importör kämpar för att sätta varumärket på Sverigekartan och det senaste tillskottet heter Subaru Impreza 2,0R. Att tekniken är hämtad från de knallblåa rally-Imprezorna gör inte saken sämre!

Foto:

Subaru2007-10-19 07:08

Subaru Imprezas historia sträcker sig femton år tillbaka och har hela tiden varit intimt förknippat med turbomotorer för rally. Egentligen hade japanerna tänkt ge sig in i F1-cirkusen och tillverkade en boxermotor. Motorsportens kungaklass blev dock alltför dyr och man satsade istället på rally, men behöll motorkonceptet. Boxer och fyrhjulsdrift har sedan dess blivit synonymt med varumärket.

Snabba depåstopp
Subaru Imprezas utseende har alltid varit mer uppkäftigt än vackert och det har varit något av dess själ att inte följa trenderna. Men nu har man vänt på steken och försöker se ut som alla andra. Det är bara att vinka farväl till sedan och kombikarossen för nu är det en smart halvkombi som gäller. Kupén har blivit riktigt rymlig och instrumenteringen har tagit ett jättekliv framåt. Dessutom visar en liten pil på vilken sida tanklocket sitter - det underlättar vid snabba depåstopp! Köregenskaperna är utmärkta med underbar styrning och perfekt fjädring. Hornen växer ut i pannan när vi upptäcker att det inte längre är nödvändigt att bromsa inför rondeller, bara styra och låta chassit göra jobbet. Du som älskar bilkörning uppskattar att fotpedalerna sitter på samma höjd vilket ger oanade möjligheter till fina nerväxlingar med mellangas, ett arv från (just det) rallyskogen.

Först i världen
Subaru Impreza är naturligtvis inget undantag från regeln om permanent fyrhjulsdrift. Vill man dra upp båten på släpvagnen så läggs bara lågväxeln i och vips blir ettan urstark. Under huven arbetar en boxerfyra på 150 hästar, men ibland undrar vi vart kusarna tagit vägen. Tvålitersmotorn måste pressas hårt och då ökar naturligtvis även soppatörsten. Boxermaskiner har aldrig varit kända för att vara snåla och fyrhjulsdriften bidrar även med sitt. Subarus kommande oljebrännare, som blir världens första boxerdiesel, lär göra susen för törsten. Impreza 2,0R är en charmig familjevagn för dig som vill vara säker på att komma fram där underlaget sviker. Priset är 199 900 spänn och då ingår klimatanläggning, farthållare, ljudanläggning, Xenonljus samt antispinn- och antisladdsystem. Är du dessutom supporter till norrbaggen Petter Solberg så är valet givet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!