Ingår kartläsare, Subaru?

"Det är bara en kartläsare som fattas" säger kollegan med ett brett leende. Men inte ens det är helt sant, för navigationssystem är standard i GT-modellen. Nya Subaru WRX STI är som traditionen bjuder en förklädd rallybil på 300 explosiva hästar, vilket lätt resulterar i en doft av bränt gummi. Det är kort sagt en helt outstanding mix mellan nyttig familjebil och körglad racer.

Foto:

Subaru2014-08-30 04:05


Vad som utmärker alla WRX-modeller är att de är körmaskiner av stora mått och med förra generationen satte japanerna varvrekord på Nürburgring. Förkortningen "WRX" har bilen fått efter "World Rally Cross" och precis som vanligt är tekniken råare än sushi, men samtidigt underbart välbalanserad och aptitlig.

Toppar med vingeSubaru har under alla tider lagt mängder av krut på motorer och drivlinor - men inte så mycket på designen. Detsamma gäller för nya WRX STI, så några jättestora förändringar utseendemässigt har inte gjorts. Nosen är som tidigare ganska brutal med breddade hjulhus, bikakemönstrad grill och en rejäl luftsluss på motorhuven. Även baken andas motorsport med dubbla avgaspipor som sticker ut på var sida om luftdiffusorn och allt toppas av en kolossal bakvinge. Liksom den yttre designen är inredningen "annorlunda" och även om inte själva utformningen känns toppmodern så är komforten och detaljkänslan desto bättre. Ratten, pedalerna och växelspaken är placerade helt perfekt, vilket gör körningen till ett fantastiskt samspel mellan människa och maskin.

Roligt sladdbarnUnder huven hittar vi som tidigare ett "ormbo" utan några som helst plastlock. Subaru visar oblygt upp hela härligheten som består av en turboladdad boxerfyra på 2,5 liter, vilken jobbar tillsammans med en kortslagig sexväxlad manuell låda. Tillsammans gör de sitt bästa för att sätta fart på 300 hästkrafter och 407 Newtonmeter. Resultatet? Tja, Subaru WRX STI är en av de roligaste bilarna vi kört på länge. Stötdämpare, fjädring, styrrespons och naturligtvis boxermotorn tycks nästan krossa fysikens lagar.
Fyrhjulsdriften fördelas normalt 41/59 mellan fram- och bakaxel, men kan även ställas 50/50. Man kan verkligen snacka om att testbilen ligger som klistrad på vägen samtidigt som accelerationen är i klass med en slangbella. Hundrastrecket rullar på 5,4 sekunder och toppfarten är 255. Älskar du bilkörning så får du god valuta för dina 379 900 kronor. Älskar du däremot design så tittar du nog hellre ner i backen, och upptäcker till din fasa våra svarta sladdspår?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!