Med rally i blodet

Subaru Impreza WRX STI: dessa nitton bokstäver får det att pirra extra mycket i maggropen hos alla motorfreaks. Japanen är uppvuxen i rallysvängen och uppfostrad av ingen mindre än norrbaggen Petter Solberg. Det innebär 300 explosiva hästkrafter, vilket i sin tur resulterar i glada leenden och en obehaglig doft av bränt gummi. Ägaren behöver i stort sett bara installera säkerhetsbur och fempunktsbälten för att börja tävla med denna unika ?standardbil? från Subaru.

Foto:

Subaru2008-04-03 07:19


Subaru Impreza WRX STI är bilvärldens motsvarighet till "Dr Jäkel & Mr Hyde". Bilen har alltså två helt olika personligheter: i ena sekunden anpassar den sig utmärkt för familjeaktiviteter men retar du upp motorn det allra minsta så blir vagnen lika explosiv som den glappkäftade tennislegenden John McEnroe. Det smäller alltså på direkten, fast utan svordomar och kastade racketar.

Tuff design
Vissa kan tycka det är mycket att hosta upp 449 900 kr för en mellanklassare, men alla hängivna entusiaster protesterar inte. Subaru Impreza WRX STI är nämligen synonym med rally och nittio procent av alla ägare är medlemmar i märkesklubben. Nu har alltså en helt ny modell gjort entré och femdörrarsbilen har växt på alla ledder. Om vi gillar utseendet? Jo, skärmbreddarna, den kaxiga grillen, luftscoopet på huven, fyra avgaspipor och bakvingen lämnar ingen oberörd. Interiören är fortfarande en ovanlig mix av nyttig familjebil och underhållande racer. Recarosätena är härligt skålade och instrumentbrädan bjuder på en centralt placerad varvräknare graderad till 8000 varv. Allt detta påverkar naturligtvis våra förväntningar och boxerfyran på 300 hästkrafter gör oss inte besvikna.

Härlig gasrespons
Subaru Impreza WRX STI har ett av världens mest kompetenta drivsystem. Differentialen mellan fram- och bakaxel kan exempelvis ställas i sex manuella och tre automatiska steg. Auto: anpassar drivningen efter underlaget. Auto plus: låser diffen något hårdare för bättre stabilitet vid halt väglag. Auto minus: minskar låskraften för att underlätta snabba böjar. Som grädde på moset kan föraren även påverka antisladdsystemet: Normal (ingriper på sedvanligt vis), Traction (mindre ingrepp, mer motoreffekt) samt Off (föraren får klara sig själv).
Slutligen kan turbosnurran ställas i tre olika effektlägen. Intelligent: mindre gasrespons och tio procents lägre förbrukning. Sport: bättre och snabbare gasrespons. Sport Sharp: släpper hästarna fullkomligt lösa. Ja, då blir accelerationen i klass med en slangbella och hundrastrecket rullar på 5,2 sekunder medan du kan toppa 250 km/h. Priset man får betala för adrenalinkicken är inte direkt lågt, men är du det minsta biltokig så kommer du inte att ångra dig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!