Rallybil för familjen

Vilket märke kör landets nöjdaste bilägare? Rätt svar på den knixiga frågan är faktiskt Subaru och nya Legacy har rusat i försäljningsstatistiken. Nu lanseras ytterligare en version fast med betydligt mera rally-DNA, detta tack vare sportigare utseende men framförallt 265 turboladdade hästkrafter. Namnet är Subaru Legacy 2,5 GT och låter vänster hjärnhalva avnjuta perfekt kontroll samtidigt som den högra fylls med skräckblandad förtjusning.

Foto:

Subaru2010-08-18 07:12


Vi befinner oss på kunglig mark. Testbilen rullar sakta fram i Hagaparken där Victoria och Daniel håller hov för att plåta några snygga bilder. Men för att inte inkräkta på kronprinsessparets residens och Säpos tålamod låter vi dock relativt snabbt styra vagnen norrut för att utvärdera hur Subarus familjeracer beter sig på breda motorvägar, krokiga landsvägar och kurviga gruspartier.

Utrustad till max
Den femte generationens Subaru Legacy som kom ut på den svenska marknaden förra året har blivit ett allt vanligare inslag i trafiken och det med rätta. Modernare design, ökade mått och mer utrustning kombinerat med konstant fyrhjulsdrift samt erkänd kvalité går hem hos många. Man sitter utmärkt såväl fram som bak och när det vankas storhandling eller semester sväljer bagaget i sedanen hela 486 liter. Alla ni som väntat på ett sportigare alternativ med betydligt mer av Subarus rallygener har inte gjort det förgäves. Nya Subaru Legacy 2,5 GT innehåller nämligen rikligt med utrustning i form av 18-tumsfälgar, läderklädda elstolar, regnsensor, sollucka, backsensor, navigator och ljudanläggning som standard. Det enda som faktiskt går att välja till är metallic samt dragkrok. Bortsett det ingår kort sagt allt i grundpriset á la 377 900 kronor (kombi plus 12 000 kr).

Riktig kurvkramare
Den absolut största nyheten med GT-modellen är dock motorn som hämtats från lillebror Impreza WRX. Med en 265 hästars boxermaskin som driver på alla fyra hjulen så går det undan. Familjevagnen klarar sprinten från noll till hundra på låga 6,2 sekunder och det känns hela tiden att kraften finns tillgänglig, oavsett hastighet. Vill föraren köra inspirerat kan växelbytet skötas med paddlar bakom ratten, annars fixar den femstegade automatlådan detta klanderfritt.
Mellan framstolarna finns dessutom ett vred som kan förändra motorns karaktär i tre olika lägen. Eller för att beskriva det enkelt: när släpet där bak, som för Legacy 2,5 GT får väga hela 1 430 kilo med B-kort, lastats av kan familjekärran extraknäcka som rallybil hela vägen hem. Detta är nämligen en av få bilar som klarar av att förena nytta med nöje på ett utmärkt sätt samtidigt som prislappen är förhållandevis låg jämfört med konkurrenterna.
Ingen dålig ekvation, eller hur?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!