Man märker på stubinen att en ny Subaru är just en Subaru och så är det även med nya Forester som likt Björn Skifs sett identisk ut de senaste femton åren. Men utseendemässigt är faktiskt allt nytt på Subaru Forester och bilen har inte en plåtbit gemensamt med exet.
Stryktålig som fåDen omarbetade grillen och stötfångaren har blivit mer markerade och på ömse sidor av grillen hittas numera integrerade dimljus. De yttre backspeglarna har flyttats ner på dörrarna, vilka i sin tur äntligen täcker hela tröskeln - en lösning som uppskattas av alla som svär när finbyxorna blir nersmutsade. Så oavsett hur mycket lera som hamnar på dörren är tröskeln alltid ren när du ska kliva in i bilen. Även baken har fått lite mer former än tidigare och pricken över i:et är en takvinge. Inuti bjussas vi på en helt ny instrumentpanel som hämtats från Subaru XV. Det innebär att mittkonsolen har en fyra tums färgskärm som visar hur fyrhjulsdriften jobbar och håller även reda på klockan, bränsleförbrukningen samt bromsarnas status. Vi färdas utmärkt såväl fram som bak och testbilens oömma läderklädsel kanske inte känns så exklusiv men är garanterat stryktålig som få.
Driver med allaTre motorer står på menyn och samtliga är fyrcylindriga boxermotorer som begåvats med kamkedja. Är du intresserad av bensinare så erbjuds en maskin på 150 hästar samt en nyutvecklad turbosnurra på 240. Är det diesel du har i tanken så finns naturligtvis den populära oljepannan på 147 hästkrafter. Vi provkörde den största bensinaren som arbetar i fullutrustade Forester XT á 354 900 kronor och maskinen avslöjas genom sina luftslussar i nosen. Här kan vi verkligen snacka om ketchupeffekt då noll till hundra rullar på 7,5 sekunder och toppfarten är 221.
En sexväxlad manuell är standard men till XT-modellen ingår en steglös automat som även kan hanteras manuellt med hjälp av rattmonterade paddlar. Men utan ett bra drivsystem och en väl tilltagen markfrigång så kommer man inte långt. Subaru Forester reser sig 23 centimeter över backen och med manuell låda så fördelas kraften 50/50 mellan axlarna medan automaten har utgångsläget 60/40. Trots sin rikhaltiga utrustning så håller Subaru Forester en anständig prisnivå och den billigaste versionen börjar från 254 900. Därmed kan vi vara helt säkra på att skogvaktaren fortsätter vinna terräng!
Ständigt på sin vakt
Subaru Forester har fått sitt namn efter yrkesgruppen som sitter ute i skogen, dricker kaffe och löser korsord. Tja, när man inte jagar julgranstjuvar! Okej, det är en lite snedvriden beskrivning men Forester betyder skogvaktare på engelska och det säger en hel del om japanernas ambitioner. Men till skillnad från andra nitiska skogvaktare så tillåter Forester mycket innan gränsen är nådd. Frågan är hur mycket?
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!