Subaru i kanonform

Det slår om till rött, vi stannar bilen och en mamma med barnvagn går över gatan. I vagnen sitter en liten rödhårig gosse som pekar mot vår Subaru XV och skrattar så att tårarna rinner. Japanerna har inte varit kända för sin formgivning precis, men nu tycks de äntligen ha lyckats. Det slår om till grönt, vi fortsätter vår strapats och folket kastar lystna blickar. Utseendet sticker ut och den brandgula färgen lyser upp tillvaron. Det är dags för test på Tallinn!

Foto:

Subaru2012-04-14 04:05


Subaru var för bara några år sedan ett relativt okänt bilmärke på våra breddgrader, men så kom en ny generalagent och det stora genombrottet. Det lilla nischmärket har gått från 700 sålda bilar år 2001 till 3 476 år 2011, trots det har växtvärken uteblivit och modellerna med de sex stjärnorna från Plejaderna i fronten har "landets mest nöjda bilägare" för tredje året i rad.

Håller koll på läget
Subaru har alltid haft en strikt design som knappast lagt beslag på uppmärksamheten. Nya XV ändrar på detta eftersom den fullkomligt skriker ut sitt namn och erbjuds i en mängd tuffa kulörer. Det känns som om olika designteam jobbat med vad de tyckt varit kul och sedan mötts halvvägs. Hjulhusen är tydligt markerade, nospartiet rejält utdraget medan baken är riktigt svulstig. Det är lätt att ta sig in bakom ratten och på plats så möts man av en gråsvart inredning som hade mått gott av en färgklick. Överst på instrumentpanelen finns en display som visar information om bränsleförbrukningen, bromsarnas status samt hur fyrhjulsdriften jobbar. Framstolarna har rejäla sidostöd som håller inälvorna på plats under våra "plågsamma terrängförsök" men även baksätet är fullt godkänt för tre. Hur det står till med bagaget? Ja, här får man plats med 380 liter bagage eller 1 270 om ryggstöden fälls.

Driver du med mig?
Subaru XV har naturligtvis väldresserade boxermotorer och fyrhjulsdrift - något som är lika självklart som sillen på midsommarafton. Tre maskiner finns att välja på där minstingen är en nyutvecklad bensinare på 114 hästkrafter (219 900:-) samt den välbekanta fyran på 150 (234 900:-), men vi testade dieselalternativet på 147 hästar (259 900:-). Motorerna har blivit snålare tack vare start/stopp-system, vilket inledningsvis bara finns till bensinarna. Men tekniken räcker inte för att lyckas få miljöbilsstatus.
Det lägsta koldioxidutsläppet har vår dieselspis med sina 146 gram samtidigt som förbrukningen ligger på 0,56 liter milen. Siffrorna är ändå kanonbra eftersom japanen driver med alla och hundrastrecket nås på 9,3 sekunder samtidigt som toppfarten är 198. Bilen har dessutom 22 centimeters markfrigång och fyrhjulsdriften fördelas 50/50 mellan axlarna. Men tappar något hjul fästet så ser systemet till att rätt mängd kraft hamnar på rätt hjul helt automatiskt. Subaru XV torskar inte på Tallinn!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!