"Subba" för Solberg

Det är skillnad på bilar och bilar. Några tar oss raka vägen mellan två punkter utan att göra större anspråk på att underhålla föraren. Sedan finns det krutpaket som vi gärna rattar från A till B via en lång omväg över hela alfabetet. Nya Subaru Impreza WRX STI är ett utmärkt exempel, men så är också japanen född och uppvuxen i rallykretsar. Den blå kultbilen har nämligen vunnit tre förar-VM och lika många i konstruktörs-VM. Senast i raden var med norrbaggen Petter Solberg!

Foto:

Subaru2006-01-16 08:15

Moderbolaget till Subaru är Fuji Heavy Industries vars basindustri är flygplan. Under andra världskriget var de med och tillverkade jaktplanen som bombade Pearl Harbour, men det är knappast något som man skyter med i marknadsföringen! Men som flygplanstillverkare har man en annan syn på motorkonstruktionen och därmed är Subaru en de få användarna av boxermotorer. En boxermaskin har cylindrarna ställda mot varandra och det ger en kompakt motor med låg tyngdpunkt vilket i sin tur resulterar i en bättre väghållning.

Gigantisk luftsluss
Subaru Impreza WRX STI är synonym med rally vilket också gjort bilen omåttligt populär. På ett avstängt flygfält fick vi möjlighet att provocera bilen på ett sätt man varken bör eller kan göra på landsvägen. Här kunde vi låta den kraftfulla motorn släppa loss alla sina 280 hästar och framför allt känna hur den suveräna fyrhjulsdriften hjälpte bilen runt landningsbanans betongbeläggning. Vad vi tycker om utseendet? Nä, designen är knappast att betrakta som trendriktig eller ens modern. Istället har bilen en helt egen profil med en gigantisk luftsluss mitt på motorhuven och en lika gigantisk bakvinge. Interiören är däremot en ovanlig mix av nyttig familjebil och racer. Stolarna är naturligtvis härligt skålade, på instrumentbrädan finns en stor centralt monterad varvräknare graderad till 8000 varv och på golvet tre pedaler av lättmetall. Låt oss dra iväg?

Blodad tand
Det finns konstigt nog ingen trendig startknapp utan starten sker med gammal hederlig nyckel. Boxersnurran mullrar igång och med ett imponerade sug drar testbilen iväg. Varvräknaren når rödmarkeringen med ilfart och det är dags för den första kurvan: en förrädiskt snabb vänsterböj. Bilen rullar stabilt och verkar bara må bra av att stöttas med gasen. Accelerationen är i klass med en slangbella: hundrastrecket rullar på 5,4 sekunder och toppfarten är 255. Ja, det är lätt att få blodad tand när man förstår hur kul Petter Solberg har det i rallyskogen? Tekniken bakom fyrhjulsdrivningen är avancerad och det är nästan omöjligt att sätta sig in i alla detaljer I testbilen kan man exempelvis ställa in vridmomentfördelningen mellan fram och bakaxel beroende på underlag och personlig körstil. Priset man får betala för den här adrenalinkicken är inte direkt lågt, men är du det minsta intresserad av bilkörning kommer du inte att ångra dig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!