Våga vara annorlunda

En stor amerikansk motorblaska utser varje år den vackraste respektive fulaste bilen på markanden. Dagens testbil har vunnit ett av dem - vågar du gissa vilket? Rätt svar är det mindre smickrande men "reklamen" från evenemanget resulterade i det rakt motsatta. Subaru Tribeca är en braksuccé i staterna och efter den första provturen förstår vi varför. Bilen är nämligen som kommissarie Kurt Wallander: har lite annorlunda stil och är kontroversiell. Men är grymt smart!

Foto:

Subaru2006-09-21 07:33

SUV har uppsnappats av Svenska Akademien och finns numera i ordlistan med förklaringen "stor terränggående personbil", därmed behöver vi inte längre säga stadsjeep.
Det gör däremot japanerna själva när man kallar sin nya modell för Tribeca. Namnet kommer nämligen från en stadsdel på sydvästra Manhattan och betyder helt enkelt "TRIangel BElow CAnal street". Området gränsar till Soho/China Town och anses vara "inneplatsen" i den stora metropolen.

Bra garantier
Subaru Tribeca är en mycket komfortabel bil med ombonade fåtöljer för fem resenärer. En version med ytterligare två extrasäten i en tredje sätesrad finns också men kostar 30 000 spänn extra (499 900 kronor). Då ingår även en 9-tums plasmaskärm som fälls ner från taket samt en DVD-spelare och trådlösa hörlurar. Allt är snyggt och prydligt i interiören och de obligatoriska mugghållarna är på plats, vad sägs om tio stycken varav några har egen punktbelysning? Allt håller hög finish och utrustningsnivån är skyhög med exempelvis läderklädsel, navigationssystem och backkamera. Subaru bjussar dessutom på ett omfattande garantiprogram vilket säkert lockar många kunder. Tre års nybilsgaranti eller 10 000 mil är generöst, liksom tolv års rostskyddsgaranti och tre års vagnskadeförsäkring. Fri service upp till sextusen mil är inte heller fel, eller hur?

Kunder på kroken
Subaru Tribeca är trogen företagets unika DNA, vilket betyder permanent fyrhjulsdrift och boxermotor. Kraftöverföringen är silkesmjuk och framkomligheten i terrängen är suverän, liksom förmågan att dra släp. Problemet är bara att du måste ha något annat än vanligt B-körkort, bilen är nämligen så tung i sig själv att släpet högst får ha en totalvikt på 920 kilo.
Det innebär att du är utelämnad åt lätta släp, fast med ett BE-körkort är problemet ur världen. Under huven arbetar ett enda motoralternativ: en silkesmjuk boxersexa på 245 hästkrafter som är kopplad till en underbar femstegad automatlåda. Ett problem som biltypen brottas med är fjädringen som ofta är i hårdaste laget. De snillrika japanerna har dock lyckats lösa dilemmat och komforten är i klass med en helt "vanlig" familjebil. Nu återstår det bara att se om nya Subaru Tribeca får det lika hett om öronen som Kurt Wallander!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!