Väldresserad boxer

Nämn Subaru och de flesta tänker på världsmästerskapet i rally, grusade vägar, höga hopp, turbotryck, fyrhjulsdrift och norrbaggen Petter Solberg. Men nu är det slutåkt eftersom japanerna beslutat sig för att hoppa av rally-VM. All fokus ska istället läggas på modellprogrammet och vi har provkört nya Forester med världens första boxerdiesel under huven. Det är en muskulös "skogsvaktare" som höjer sig över mängden.

Foto:

Subaru2009-01-19 08:42


Forester betyder skogvaktare på engelska och det säger en hel del om Subarus avsikter. Det är en bil som tar dig rakt in i urskogens mörker och du får uppleva ett äkta vildmarksäventyr. Men till skillnad från andra nitiska skogvaktare så tillåter Forester mycket innan gränsen är nådd. Subarun skiner av styrka, duglighet och robusthet. Det är helt enkelt en doldis i världsklass.

Bra pris
Utseendet har fortfarande en helt egen karaktär, på gott och ont. Fronten har städats upp och nya moderna strålkastare smälter fint in i designen. Bakpartiet är måhända inte bilens starkaste kort rent utseendemässigt men ger bilen en suverän stigförmåga utan att baken skrapar i marken. Tja, på äkta terrängbilar (markfrigången är hela 21,5 centimeter) så blir utseendet alltid en kompromiss. Inredningen är däremot riktigt snitsig, mycket tack vare den knallblå instrumentbelysningen. Materialvalen känns fräscha och det finns inget att klaga på vad gäller kupéutrymmet. Sittkomforten är riktigt bra: fram finns två generösa stolar med bra justeringsmån och även passagerarna i baksätet färdas bekvämt. Klimatanläggning, farthållare och CD-spelare ingår i grundpriset som börjar från rimliga 269 900 kronor.

Rikligt belönad
Boxer är inte bara en hundras, utan även en alldeles förträfflig motor som utmärker sig genom att cylindrarna är motställda, till skillnad från rad- och V-maskiner. Motorn blir därmed lägre vilket gynnar vägegenskaperna, bättre balanserad vilket gynnar komforten och kan dessutom byggas mer kompakt vilket gynnar vikten. Den första boxern föddes redan år 1896 då Karl Benz konstruerade en motor som var platt som en pannkaka. Man kan alltså lite skämtsamt säga att det har tagit 113 år att ta fram världens första boxerdiesel, vilken arbetar under huven på Subaru Forester 2,0D.
Maskinen är en imponerande fyra på 147 hästar och 350 Newtonmeter som naturligtvis driver på alla fyra, vilket normalt sett ökar förbrukningen. Men fyrhjulsdriften till trots så är testbilen en riktig snåljåp med sina 0,63 liter milen! Bränsletanken på sextiofyra liter räcker alltså till över hundra mils körning och samtidigt släpper du enbart ut 167 gram koldioxid per kilometer, vilket i sin tur belönas med lägst fordonsskatt i klassen. Snacka om väldresserad boxer!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!