Vilken tajming, Subaru

Tajmingen är minst sagt perfekt för lanseringen av världens första boxerdiesel. Subaru började nämligen utvecklingen för sju år sedan och lanseringen sker först nu. Om vi tittar på dieselbilsförsäljningen så har den ökat med närmare 40 procent sedan år 2001 och vi upplever nu en gigantisk dieselboom, vilket tyvärr avspeglar sig i det skyhöga literpriset. Om det har varit värt väntan? Jajamensan, fattas bara. Subaru Outback 2,0D har kraft, är tyst och riktigt snål!

Foto:

Subaru2008-04-30 06:48

Winston Churchill sa i ett tal: "kruxet med goda idéer är att det snabbt urartar till hårt arbete". Det har japanerna verkligen fått uppleva - för kombinationen boxermotor och turbodiesel har aldrig tidigare hittats under huven på en personbil. Det ligger mycket blod, svett och tårar bakom världens första boxerdiesel, men det har varit värt besväret. Maskinen på 150 hästkrafter och 350 Newtonmeter är en av marknadens tystaste och mest vibrationsfria dieslar.

Boxern är platt?
Boxer är inte bara en hundras, utan även en alldeles förträfflig motor som utmärker sig genom att cylindrarna är motställda, till skillnad från rad- och V-maskiner. Motorn blir därigenom lägre vilket gynnar vägegenskaperna, bättre balanserad vilket gynnar komforten och kan dessutom byggas kompakt vilket gynnar vikten.
Gissningsvis blir den dyrare att bygga och vissa servicearbeten mer komplicerade men det är ju inga bekymmer med tanke på den fria servicen (3 år/4 500 mil). Men som sagt: någon fyrcylindrig boxerdiesel har vi hittills inte sett. Subarus tekniker har därför varit ensamma om att lösa många problem och det är förklaringen till varför det tagit sju år att få bygget klart.
Den handjagade lådan är lite oväntat femväxlad och har inte någon sjätte växel som annars är vanligt. Men vem behöver den med en så stark och flexibel oljebrännare?

?som en pannkaka
Man sitter utmärkt i Subaru Outback och ratten har ovanligt generös justermån. Instrument och färddator håller hög klass med lättlästa mätartavlor och ljusstarka displayer. Det tog dock en stunds hjärnarbete innan det stod klart att förbrukningsmätaren nollställs genom att nolla trippmätaren!
Vid riktigt snål körning lyckades vi sänka förbrukningen till 0,45 liter milen, men då med ren ecodriving. Normalt ligger nuffrorna på runt 0,58 liter vilket är imponerande med tanke på fyrhjulsdriften och vikten.
Det är ingen överdrift att påstå att Subaru Outback med den platta "pannkaksmotorn" är en milslukare av rang. Flitiga användare av släpvagn har alltid haft ett gott öga till det japanska varumärket, men tyvärr fixar inte testbilen ett 1 500 kilos släp på B-körkort då bilens totalvikt är 2 030. 1 470 kilo blir övre gränsen, men hur många släp har typats för den vikten? Struntar vi i det så är bilen, ursäkta, boxern människans bäste vän!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!