Nu får grannen se upp

Har även du känt av hur brutaliteten inom dig smyger sig fram ibland? Hur lusten kommer att slänga på sig ett par jeans, grova boots, en ribbstickad tröja och bara dra iväg. Helst rakt ut i skogen via grannens välansade prydnadsbuskar och med ett brett leende på läpparna. Min terapeut säger att det handlar om mina mörka sidor - personligen skyller jag det hela på testbilen. Suzuki Grand Vitara är nämligen en busig terrängbil som inte trivs i hemmets lugna vrå!

Foto:

Suzuki2006-08-11 06:18

Det viner från transmissionen och man riktigt känner vilken kraft som behövs för att dra igång alla axlar och växlar. Suzuki Grand Vitara är en äkta terrängbil för den som helt enkelt vill ha kul och harmoni bakom ratten. Det handlar inte om snabba accelerationer eller toppfart - det handlar om att köra dit grannen med sina välansade Rhododendronbuskar aldrig når?

Ny och fräsch
Två gigantiska män endast iklädda höftskynken står öga mot öga i ringen. De fixerar varandra med blicken och båda vet att det är på explosivitet man vinner. För oss européer kan det vara svårt att förstå den japanska reklamfilmen som jämför nya Suzuki Grand Vitara med de okrossbara sumobrottarna - men inte på hemmaplan. Där är fläskbergen sexikoner och stormästarna (yokozuna) är så gott som uteslutande gifta med fotomodeller. Men så tar den asiatiska reklamfilmen slut och den bistra verkligen tar vid.
Vid första ögonkastet syns det tydligt att Grand Vitara har fått ett nytt, betydligt fräschare utseende och interiören är både prydlig och tydlig. Reglagen sitter där de ska och mycket lite skvallrar om att det är en bil gjord för terrängen. Den invändiga bredden är väl tilltagen och man sitter riktigt behagligt fram, i baksätet blir det däremot lite trångt om passagerarna i framsätet är långa. Om du går i köpetankar så glöm inte komfortpaketet, då ingår nämligen klimatanläggning, cd-spelare, lättmetallfälgar och fjärrstyrt centrallås.

Två motorer
Under huven på femdörrarsversionen erbjuds två motorer: en bensinare på 140 hästkrafter och nu finns även en oljebrännare på 130. Den testade bensinmotorn rullar tyst men verkar lite ansträngd vilket även prestandauppgifterna skvallrar om: noll till hundra rullar på 12,5 sekunder. Är du dieselälskare så erbjuds även en turbomaskin med partikelfilter, vilket innebär sextusen kronor i skatterabatt. I brist på japanska dieselmotorer så köper japanerna denna från Renault, vilka har stor erfarenhet på området. Den permanenta fyrhjulsdriften arbetar normalt 47 fram/53 bak och innehåller även en spärrbar mellandifferential. Om körförhållandena blir riktigt tuffa finns även en lågväxel och då vi kan jämföra terrängbilen med sumobrottarna i reklamen: det mesta motståndet krossas. Nä, nu kan jag inte hålla mig längre - grannens välansade prydnadsbuskar ligger illa till...

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!