På vift med Swift

Sagan om Suzuki Swift började redan 1983 och genom årens lopp har över fyra miljoner exemplar blivit verklighet. När det nu är dags för en ny och efterlängtad generation har mottot varit lika enkelt som genialt: "Swift ska bli mer Swift". Vi åkte till staden med den bästa livskvaliteten för att söka svar på frågan om detta verkligen räcker. Häng med på vift i nya Swift!

Foto:

Suzuki2010-09-28 08:39


Det finns en mängd olika sätt att mäta livskvalitet och enligt den färskaste undersökningen så bjuds det mest på den varan i - München! Varför just denna ölstad av jordens alla hörn undrar säkert många? Tja, vad sägs om högst genomsnittsålder, bästa stadskärnan, flest parkbänkar och inte minst snyggast människor. När det nu är dags för en ny generations Suzuki Swift begav vi oss just hit för att ta del av lite ren och frisk tyrolerluft.

Storlekens betydelse
Till det yttre krävs ett tränat öga för att se några skillnader på nya och gamla Swift. Suzuki själva använder uttryck som "dynamisk", "atletisk" och "vuxen" men vi kan nöja oss med att småbilen bjuder på lite mer av allt. Kort sagt snyggare, större, modernare och det märks när man sätter sig tillrätta bakom ratten. Nya Suzuki Swift har faktiskt växt hela nio centimeter från front till akter, varav fem hittas mellan hjulaxlarna och det gör gott i kupén. Fram upplevs nykomlingen som en betydligt större bil och det är först när baksätet provas som småbilen visar sitt rätta format. Instrumenteringen bjuder inte på några obehagliga överraskningar utan alla reglage sitter exakt där man förväntar sig och kvalitetskänslan upplevs som högre än i många konkurrenter. Alltså tummen upp än så länge.

Rent samvete
I fart är nya Swift en trevlig bekantskap oavsett vägparti. Chassit är genomarbetat in i minsta detalj: växellådan exakt och den testade motorn både stark och snål. Enda missen är styrningen som känns lite oprecis men annars finns inte mycket att klaga på. Vi provkörde den nya bensinfyran på 94 hästar som dricker halvlitern milen och enbart släpper ut 116 gram koldioxid, vilket innebär fri skatt i fem år. En pigg dieselspis på 75 hk samt även fyrhjulsdrift lanseras vid årsskiftet.
Nya Suzuki Swift upplevs som både underhållande och säker på de härliga vägarna strax utanför München. Två bidragande orsaker är att japanen bantat 65 kilo och dessutom utrustats med sju krockkuddar som standard. Ska vi då avslutningsvis besvara frågan om "Swift blivit mer Swift?" Visst, designen har inte tagit några jättekliv framåt men en bra bil har blivit ännu bättre och grundpriset startar på 119 900. Nu återstår det bara att se hur många Swift-kunder som lockas av deras reklamslogan: "Bilen som inte har kommit för att stanna. Förrän du själv vill!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!