Skynda att fynda

Vill du spara tio sköna tusenlappar? Då är det hög tid att satsa på en "120-grammare" för snart är den uppskattade miljöbilspremien ett minne blott. Nya Suzuki Alto kostar exempelvis 79 900 kronor just nu, men efter den sista juni så höjs prislappen till 89 900. Vad du får för pengarna? Tja, faktiskt betydligt mera bil än vad vi förväntade oss och målgruppen avslöjas av en liten, men ack så viktig, detalj. Det finns bara en makeupspegel - på förarplatsen!

Foto:

Suzuki2009-05-14 07:14


Statens miljöbilspremie på 10 000 kronor fick en betydligt större inverkan på svenskarnas bilval än väntat. De 250 miljoner som avsattes till premien tog slut blixtsnabbt och efter detta har ytterligare 565 miljoner skjutits till. Men i sommar är det slut på det roliga och systemet ersätts den första juli med fem skattefria år för alla bilar som klarar den magiska utsläppsgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer. "Schysst" tänker säkert många, men Suzuki Alto kostar trots allt bara 405 kronor om året i fordonsskatt.

Stylister jublar
Den första versionen kom till vårt blågula konungarike som en osäker plåtlåda och ingen bilköpare visste vad ordet "koldioxidutsläpp" betydde. Men det räckte att se prislappen på 59 900 kronor och genast var kunderna med på noterna. Nya Suzuki Alto visar verkligen hur mycket som hänt under dessa tio händelserika år och det är ungefär som att jämföra äpplen med päron. Nu ingår sex krockkuddar, antisladdsystem och motorn sörplar i sig blott 0,44 liter milen. Dessutom är designen riktigt lyckad och färgutbudet får vilken stylist som helst att jubla. Vad sägs om azurblå, illgrön eller chockrosa? Bakom ratten möts vi av en stor hastighetsmätare medan varvräknaren á la Biltema placerats till vänster om ratten. Men enkelheten och de kostnadsbesparande detaljerna är å andra sidan tjusningen med japanen som byggs i Indien. Fyra personer färdas riktigt hyggligt i kupén - visst är baksätet småtrångt för vuxna men finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Snäll mot miljön
Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på 68 hästkrafter vars kraftresurser räcker, men inte blir över. Hundrastrecket nås på fjorton sekunder och toppfarten är 155 km/h. Maskinen trivs naturligtvis bäst i stadskörning och är det motorvägar som gäller så får den lilla trepipen varvas ordentligt. Det är alltså förbrukningen och koldioxidutsläppen som är knattens trumfkort. Suzuki Alto erbjuds i två utrustningsnivåer: "Comfort" och "Exclusive".
Båda innehåller alla nödvändiga säkerhetsdetaljer men snikversionen saknar exempelvis luftkonditionering medan den exklusivare varianten har utrustning som AC med pollenfilter, radio/cd/MP3-spelare, sex högtalare, delbart baksäte, främre dimljus och aluminiumfälgar. Prisskillnaden är exakt 10 000 spänn, men utrustningen är värd varje krona. Så nu vill det till att skynda att fynda - i alla fall om du vill ha statligt miljöstöd!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!