Suzuki med extra allt

Tillhör du skaran som utan omsvep ber om allt som ingår och i hamburgerbaren är det självklart att du begär extra allt? Senap, ketchup, gurka, lök, sallad och dressing. När kassörskan sedan frågar om räksallad så svarar du: "om det ingår" och tänker inte för allt smör i Småland hosta upp 15 spänn extra. Tja, då är nya Suzuki SX4 S-Cross det självklara bilvalet för dig. Det mesta extra är nämligen standard från början.

Foto:

Suzuki2014-01-18 05:05


Att nya Suzuki SX4 S-Cross vänder sig till hjärnan är uppenbart och det tydligaste tecknet är grundpriset á 179 900 kronor. Då ingår det mesta som klimatanläggning, ljudanläggning, farthållare, läderratt, nyckelfritt startystem, takreling och dessutom fyrhjulsdrift. Då återstår frågan om bilen rullar rakt in i våra hjärtan?

Snyggt jobbatUtseendet är ritigt tufft med hasplåtar och tröskelskydd. Du har säkert redan listat ut att materialet inte är aluminium, vilket hade varit det optimala. Nej, det rör sig om "äkta" plast men visst gör det susen för utseendet. Inredningen är riktigt elegant utan några konstigheter och framför den treekrade ratten så arbetar varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger. Mittemellan dessa sitter färddatorn som visar yttertemperatur och bränsleförbrukning men också vilket körläge fyrhjulsdriften är inställd på. Komforten i framsätena är bra, men i baksätet sitter man helst bara två fullvuxna då mittplatsen är ganska smal och har inget bekvämt ryggstöd. Men naturligtvis finns såväl nackskydd som trepunktsbälte för tre. Bagaget sväljer 430 liter och fäller man det tvådelade ryggstödet så kan man stuva in 875.

Driver med allaEn bensinfyra och en ny turbodiesel står på motorprogrammet. Båda är på 1,6 liter och 120 hästkrafter, fast medan bensinaren levererar 156 Newtonmeter så erbjuder dieseln mer än det dubbla i vridmoment, 320. Det är mycket och visst upplever man att dieseln är starkare samtidigt som en sjätte växel finns till hands. Bensinmotorn är nämligen femväxlad men kan å andra sidan förses med en steglös automatlåda. Alla bilar är standardutrustade med japanernas fyrhjulsdrift som kallas "allgrip" och systemet kan ställas in i fyra olika lägen.
Auto: bilen är framhjulsdriven men skulle något hjul tappa greppet så blixtinkallas bakhjulen. Sport: förbättrar väggreppet vid kurvtagning och acceleration. Snow: allgrip-systemet prioriterar stabilitet och framkomlighet. Lock: fördelar drivningen till alla hjulen för att uppnå maximalt grepp. Visst är det här en Suzuki med extra allt och det enda tillbehöret som finns är metallic á 4 900 kronor, vilket kan jämföras med räksalladen i ingressen. Visst är det smarrigt, men man klarar sig alldeles utmärkt utan?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!