Vilken tungvrickare

Nu lanseras ännu en bil som får oss att vricka tungan: Suzuki Kizashi. Världen kryllar av svåruttalade bilmodeller och just det här japanska uttrycket betyder att "något stort är på gång". Men inte bara namnet är sprillans nytt, för första gången i märkets historia så har man nu en tvättäkta mellanklassare som dessutom är fullutrustad och bjussar på fyrhjulsdrift. Det låter onekligen intressant - låt oss lära känna Mr Kizashi på vägen!

Foto:

Suzuki2011-05-14 04:05


Suzuki är synonymt med häftiga motorcyklar, festliga småbilar och SUVeräna bergsklättrare. Därför blev vi inte så lite förvånande när Kizashi presenterades och för alla med beslutsångest blir det ett lätt val - bilen erbjuds nämligen enbart i ett fullutrustat utförande. Vem tackar nej till exempelvis skinnklädsel, parkeringssensor, klimatanläggning, taklucka, xenonljus, aluminiumfälgar och fyrhjulsdrift? Det enda tillvalet som finns är metalliclack för 4 900 spänn.

Välbevarad hemlighet
Designen är helt egen utan inblandning av någon stor och berömd designguru. Resultatet är riktigt lyckat och ett bevis på detta är att folk vänder sig om och gillar vad de ser. Sittkomforten är det heller inget fel på - tvärtom är de eljusterbara framsätena mycket bekväma. Instrument och reglage får också beröm för att vara tydliga även om knapparna på ratten kan ge ett lätt förvirrat intryck innan man lärt sig dem. I baksätet sitter två personer bra, men visst kan man färdas tre fast risken finns att den som hamnar på mittplatsen får ont i baken eftersom stoppningen är hård. Längst bak har vi bagaget som i normalläge sväljer 461 liter. Hur mycket det blir när man fäller baksätet vet vi inte, inte ens importören har en susning utan det tycks vara en välbevarad hemlighet som man får prova sig fram till. Men varför är gångjärnen av bagagekrossartyp?

Spända av förväntan
Det här med ett utförande betyder att alla modeller har en bensinfyra på 2.4-liter och 178 hästkrafter som startas med en knapptryckning. Växlingen sker steglöst med en sexstegad CVT-låda som också kan skötas manuellt med paddlar bakom ratten. Sportigt så det förslår men tyvärr så försvinner motorns muskler redan vid 6 500 varv. Noll till hundra rullar på 8,8 sekunder medan toppfarten nås vid 205 blås.
Normalt sett är Suzuki Kizashi framhjulsdriven men genom att trycka på en knapp så blir bilen genast fyrhjulsdriven och vill man ha ännu mer underhållande körning så går det att koppla ur antisladdsystemet. Nu sitter säkert många spända av förväntan över prislappen. Tja, du som kan hosta upp 279 900 kronor får en familjebil som är fullsmetad med så gott som allt lull-lull man kan tänka sig. Visst är något stort på gång, Suzuki!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!