Toyota lägger 62 procent av sin reklambudget för sociala medier på Facebook, medan motsvarande andel för Porsche bara är 14 procent, enligt en sammanställning som analysföretaget Brand Total gjort av marknaden i USA.

När märken vill engagera en äldre publik vänder de sig till Facebook, medan Youtube och Instagram mer används för att nå yngre grupper, säger Alon Leibovich, vd på Brand Total, till tidskriften Forbes.

Med det synsättet är även Ford, med 55 procent till Facebook, ett märke för äldre. Porsche däremot lägger bara 14 procent på Facebook, och sammanlagt över 80 procent på Instagram och Youtube.

BMW är den enda av nio studerade tillverkare som lägger en hyfsad reklamandel, 20 procent, på Twitter.

Men den som sticker ut mest är Tesla, vars reklambudget är noll. Detta trots ett haussat varumärke och en omfattande publicitet på nätet. Eller kanske tack vare just det, resonerar Leibovich.

I Teslas fall ser vi att de engagerar starkt jämfört med andra märken.
Det märket känner inget behov av att betala i sociala medier, när de når ut så omfattande ändå.

Biljättarna är bland USA:s största reklamköpare. Och de lägger alltmer krut på nätet. Runt år 2015 gick nätreklamens del av många bilföretags annonsbudget om andelen för traditionella medier, enligt tidningen Advertising Age.