"Publikens röst måste vägas in"

- Toppstyrning och publikförakt!
Stockholmsskulptören Tomas Almberg har noterat minnesmärkesdebatten i Vimmerby och hoppas att publikens röst till slut ska väga tyngst.

Till Astrids minne2003-03-21 10:55

- Givetvis skulle man ha en medborgarjury och att det just i det här fallet skulle ingå barn i juryn är väl uppenbart.
Samtidigt lämnar Tomas Almberg sin tio år gamla skulptur "Pippi" som diskussionsunderlag.
När Tomas Almberg läste tidningen och såg att många Vimmerbybor var missnöjda med de fyra förslag som finns till officiellt minnesmärke över Astrid Lindgren upplevde han ett tydligt déjà vu. Han har flera gånger reagerat starkt på hur det blir när "offentlig konst ska väljas ut av Statens konstråd".
- Sverige har två ideologiska läger inom konstpolitiken sedan mer än 60 år och jag försöker genom vår fackförening och de politiska organ som finns i egenskap av ordförande i Konstnärernas Intresseförening, DUR, kämpa mot det jag menar är toppstyrning och publikförakt.
Om Vimmerbyborna tycker att de fyra förslagen är abstrakta ska det tas på allvar, menar Almberg.
Hur tycker han då att processen för minnesmärket ska drivas framöver - eller hur skulle Vimmerby kommun ha gjort från början?
- Jag anser att man ska ha en medborgarjury och att barn ska ingå i den. I allmänhet är det ju så att det också är barnens miljö man arbetar med när det gäller offentlig konst och i det här fallet är det ju uppenbart.
Tog gaffeltruck till hjälp
Tomas Almberg har alltså tidigare engagerat sig i "konstkrig", där allmänheten ogillat offentlig konst man inte haft möjlighet att tycka till om i förväg.
När Statens konstråd köpte in konst till Alnarp utanför Lund tog studenterna saken i egna händer och använde sig av gaffeltruck för att bli av med den oönskade konsten - initiativet applåderades med ett "hurra" av Tomas Almberg, som skrev debattartikel i "Bildkonstnären".
"Det är i sanning en lyckans dag för landet när en konstpublik vaknat upp och vågar tycka, tänka, känna och framför allt handla själva mot myndigheterna! Det är kultur det!", skrev Almberg.
Han menade också att Statens konstråd blivit "förtjust i rollen som expert" och att den enda kvalitetsgradering man kan gå in på gällande konst måste baseras på publikens reaktioner: "Det är den som är experten i sammanhanget, när det är subjektiviteten som är huvudaktör på scenen."
"Men låt oss för resonemangets skull anta, att det verkligen finns objektiva, bevisbara orienteringspunkter för estetiken och att rådet har begåvats med insikten om vad som i framtiden kommer att uppfattas som estetikens sanning. Inte ens då, enligt min mening, har den legitimitet att besluta om vilken konst vi ska ha! Det kan inte vara rimligt att dagens generation ska gå och våndas i sin estetiska miljö bara för att kanske deras barnbarn kan komma att förstå konstverken. Denna experimentella konst hör gallerier och museer till, dit kan man gå om man vill vänja sig vid ?framtidens konst?".
- Det som händer i Vimmerby just nu är bara ytterligare ett exempel på toppstyrning och publikförakt. Medborgarna är satta under förmyndare trots att lokalbefolkningen givetvis är den grupp man först ska lyssna på.
Pippiskulptur
Tomas Almberg vill i sammanhanget lägga ut ett eget förslag, för allmänt tyckande. Han gjorde redan för ett tiotal år sedan skulpturen "Pippi".
- Det kan kanske vara av intresse att jag skickade ett foto till Astrid Lindgren och sedan pratade med henne om skulpturen.
Vad tyckte hon om skulpturen, då?
- Hon sa att den var kul, men att det ju hade att göra med pengar, om det fanns tillräckligt med pengar och så. Jag vill lämna min skulptur som ett inlägg i debatten och vill gärna ha synpunkter. Givetvis finns möjligheten att göra hästen vit med svarta prickar. Jag har också gjort en skulptur där Pippi bär hästen i framhoven, men den klassiska figuren är ju att hon håller hästen under magen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om