"Det er dejligt, Toyota"

Varför ändra på ett vinnande koncept? Uttrycket passar utmärkt in på Toyota Yaris som varit med oss i tolv år, sålts i miljonupplagor och blev korad till 2000-talets första "Årets Bil". För tre år sedan fick långköraren en lätt facelift men bilen vi ska lägga vantarna på idag är helt ny från minsta skruv och mutter - ändå känns japanen så in i norden välbekant. Häng med till vårt södra grannland, Danmark, för att köra bil och käka smørrebrød!

Foto:

Toyota2011-11-22 08:11


Den yttre designen känns modern med sina skarpa och aggressiva karossveck i jämförelse med den släta tvålliknande formen hos föredettingen. En kul detalj är att det bara finns en vindrutetorkare, men den är stor nog för att ha kommit från en lastbilstillverkares lagerhyllor.

Hittat tillbaka
Toyota Yaris III har växt till sig och mäter 388 cm mellan stötfångarna, vilket innebär att bilen är tio centimetrar längre. Resultatet är ett generösare kupéutrymme där man sitter perfekt såväl fram som bak och tack vare ett stort panoramaglastak så blir interiören mycket trevligare. Men tillvalet är naturligtvis inte gratis och går bara köpa tillsammans med det dyraste utrustningspaketet. Föregångaren hade en minst sagt udda förarplats med hastighetsmätare och varvräknare placerade i mitten högst upp på instrumentpanelen. Nu sitter de äntligen som på de flesta "vanliga" bilar - framför föraren. Toyota som alltid vurmat för digitala mätare tar nu också ett steg tillbaka och återinför de analoga, runda instrumenten men även en stor pekskärm med integrerad backkamera. Skärmen kommer dessutom att visa kraftflödet när hybridversionen lanseras under nästa år.

Trio under huven
Vi trixar oss ut genom Köpenhamns trafikkaos och ut på den danska gemytliga landsbygden med sina små pittoreska värdshus eller "kroer" som det heter. Karossen är välisolerad och filtrerar effektivt bort oönskade ljud. Under huven erbjuds en trio motorer: inroparen är en liten trepip som dricker måttligt med bensin på 69 hästkrafter samt en bensinfyra på 99. Föredrar du hellre diesel så finns ett fyrcylindrigt alternativ på 90 hästar. Vilken motor vi gillar bäst? Tja, trots att det fattas en cylinder så fastnar vi för minstingen i gänget. Trepipen har ett rivigt ljud samtidigt som maskinen kvalar in som miljöbil och grundpriset börjar på 134 800.
Ju längre dagen lider så tar suget i magen ut sin rätt och vi gör ett depåstopp vid Gamle Humlebaek Kro för att käka danskarnas "nationalrätt" smørrebrød helst tillsammans med en kall pilsner från något av landets världsberömda bryggerier - fast det går naturligtvis lika bra med kaffe. En stund senare sitter vi återigen i nya Toyota Yaris och kör underbara Strandvejen till vårt slutmål för dagen. Det kan inte bli mer "dejligt" än så här!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!