En bil för Goldfinger?

Toyota Auris Àr döpt efter det latinska namnet för guld, aurum, sÄ det förvÄnar oss att familjebilen inte erbjuds med den glimmande kulören. Men japanerna kanske syftar pÄ nÄgot helt annat - mÄhÀnda att de ska tÀlja guld med pennkniv? Toyotas familjebilar brukar av tradition sÀlja bra tack vare sin tillförlitlighet, goda kvalitetsrykte och nöjda kunder. Nu Àr det dags att vinka farvÀl till Corolla och stÀlla frÄgan om den nya guldkalven tilltalar Mr Goldfinger?

Foto:

Toyota2007-02-08 08:14

Toyota Corolla Àr vÀrldens mest sÄlda och vÀrldens mest felfria bil - tvÄ hedersomnÀmnanden som normalt baktalar varandra. NÀr en ny bil lÀmnar tillverkningsbandet var fjÀrde sekund, dygnet runt, Äret runt sÄ skulle man ju kunna tro att sannolikheten för tillverkningsfel skulle öka. Men som japanerna sjÀlva förklarar det: "nÀr man gjort nÄgot trettiotvÄ miljoner gÄnger sÄ kan man sin sak". Men nu byter alltsÄ femdörrarsmodellen namn och det har blivit dags att dejta: Auris. Toyota Auris har vÀrldens tuffaste konkurrenter - nÀmligen bilarna i golfsegmentet med klassens ljus, Volkswagen Golf, i spetsen. Vad köparen förvÀntar sig Àr inte supersexig design, sportiga vÀgegenskaper, överdÄdig lyx eller prestandamotorer. Vad man som köpare av en Corolla, förlÄt Auris, vill ha Àr förmodligen ett tidlöst utseende, funktionalitet och hög driftsÀkerhet. NÄgot som testbilen uppfyller till punkt och pricka. Att vissa motorjournalister envisas med att leta efter andra, mer spÀnnande egenskaper hos en bil har japanerna varit kloka att inte lyssna pÄ. Vi hoppar in i kupén och det första som slÄr oss Àr att "guldet blivit till plast". Men det Àr ÀndÄ snyggt och prydligt med fullt godkÀnda utrymmen. Instrumenteringen Àr hÀftig och vÀxelspaken Àr placerad pÄ en frihÀngande mittkonsol. DÀr hittar vi Àven dagens överraskning: en liten indikator för hur föraren bör vÀxla. Pil nedÄt, vÀxla ner. Pil uppÄt, vÀxla upp.
Motormenyn bjuder pĂ„ tvĂ„ vĂ€lsmakande bensinare: 97 respektive 124 hĂ€stkrafter, varav den senare förvĂ€ntas bli storsĂ€ljaren. Maskinen ger fullt tillrĂ€ckliga prestanda och arbetar fint ihop med den femvĂ€xlade lĂ„dan. Är du road av dieselmaskiner sĂ„ erbjuds en trio pĂ„ 90, 126 och 177 hĂ€stkrafter. Vi kör bergsvĂ€gar upp genom vinodlingarna i PenedĂšs som strĂ€cker sig Ă€nda upp till hundra meters höjd över Medelhavet. HĂ€r odlas frĂ€mst blĂ„ druvor pĂ„ gamla knotiga vinstockar som den hĂ€r Ă„rstiden ser helt uttorkade ut. Det milda klimatet och den fuktiga luften fĂ„r dem att skjuta skott till vĂ„ren. Ja, köregenskaperna pĂ„ de slingriga "vinvĂ€garna" Ă€r mer trygga Ă€n spĂ€nnande och detta summerar hela bilen. Man kommer garanterat dit man ska, dessutom riktigt sĂ€kert och utan att det kostar alltför mycket. Är det dĂ„ en familjebil för mannen frĂ„n den klassiska Bondfilmen? Goldfinger Ă€r ju knĂ€svag för guld och heter faktiskt Auric i förnamn, sĂ„ vem vet? Har vi helt fel sĂ„ lĂ€r vĂ€l Oddjob kasta sin rakbladsvassa hatt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!