En bil för Goldfinger?

Toyota Auris är döpt efter det latinska namnet för guld, aurum, så det förvånar oss att familjebilen inte erbjuds med den glimmande kulören. Men japanerna kanske syftar på något helt annat - måhända att de ska tälja guld med pennkniv? Toyotas familjebilar brukar av tradition sälja bra tack vare sin tillförlitlighet, goda kvalitetsrykte och nöjda kunder. Nu är det dags att vinka farväl till Corolla och ställa frågan om den nya guldkalven tilltalar Mr Goldfinger?

Foto:

Toyota2007-02-08 08:14

Toyota Corolla är världens mest sålda och världens mest felfria bil - två hedersomnämnanden som normalt baktalar varandra. När en ny bil lämnar tillverkningsbandet var fjärde sekund, dygnet runt, året runt så skulle man ju kunna tro att sannolikheten för tillverkningsfel skulle öka. Men som japanerna själva förklarar det: "när man gjort något trettiotvå miljoner gånger så kan man sin sak". Men nu byter alltså femdörrarsmodellen namn och det har blivit dags att dejta: Auris. Toyota Auris har världens tuffaste konkurrenter - nämligen bilarna i golfsegmentet med klassens ljus, Volkswagen Golf, i spetsen. Vad köparen förväntar sig är inte supersexig design, sportiga vägegenskaper, överdådig lyx eller prestandamotorer. Vad man som köpare av en Corolla, förlåt Auris, vill ha är förmodligen ett tidlöst utseende, funktionalitet och hög driftsäkerhet. Något som testbilen uppfyller till punkt och pricka. Att vissa motorjournalister envisas med att leta efter andra, mer spännande egenskaper hos en bil har japanerna varit kloka att inte lyssna på. Vi hoppar in i kupén och det första som slår oss är att "guldet blivit till plast". Men det är ändå snyggt och prydligt med fullt godkända utrymmen. Instrumenteringen är häftig och växelspaken är placerad på en frihängande mittkonsol. Där hittar vi även dagens överraskning: en liten indikator för hur föraren bör växla. Pil nedåt, växla ner. Pil uppåt, växla upp.
Motormenyn bjuder på två välsmakande bensinare: 97 respektive 124 hästkrafter, varav den senare förväntas bli storsäljaren. Maskinen ger fullt tillräckliga prestanda och arbetar fint ihop med den femväxlade lådan. Är du road av dieselmaskiner så erbjuds en trio på 90, 126 och 177 hästkrafter. Vi kör bergsvägar upp genom vinodlingarna i Penedès som sträcker sig ända upp till hundra meters höjd över Medelhavet. Här odlas främst blå druvor på gamla knotiga vinstockar som den här årstiden ser helt uttorkade ut. Det milda klimatet och den fuktiga luften får dem att skjuta skott till våren. Ja, köregenskaperna på de slingriga "vinvägarna" är mer trygga än spännande och detta summerar hela bilen. Man kommer garanterat dit man ska, dessutom riktigt säkert och utan att det kostar alltför mycket. Är det då en familjebil för mannen från den klassiska Bondfilmen? Goldfinger är ju knäsvag för guld och heter faktiskt Auric i förnamn, så vem vet? Har vi helt fel så lär väl Oddjob kasta sin rakbladsvassa hatt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!