En blandad kompott

Det sägs att delad glädje är dubbel glädje och dagens testbil delar utseendet med vanliga Yaris medan motortekniken delas med storebrorsan Auris HSD. Det innebär i sin tur att bilen begåvats med dubbla motorer och vips har nya Toyota Yaris Hybrid trollats fram. Japanen bjuder på en blandad kompott av spännande ingredienser och faktum är att modeordet "hybrid" betyder just "blandad" på latin. Nu återstår frågan om delad glädje leder till dubbel körglädje?

Foto:

Toyota2012-08-23 06:22


Toyota är biltillverkaren som kan visa upp flest modeller med hybriddrift och nu sällar sig ytterligare en till den stora familjen. Toyota Yaris Hybrid har ett kompakt format, effektivt hybridsystem och ett riktigt bra pris med tanke på tekniken. På pappret är dagens testbil redan en vinnare, men hur den fungerar i verkliga livet ska vi ta reda på i ett soligt Amsterdam.

Iskallt blått
Det vi ser framför oss är samma Toyota Yaris som lanserades i slutet av förra året. Tja, förutom att hybridversionen har större luftintag i nosen så har längden växt med två centimeter och anledningen är enkel: annars får inte hybridsystemet plats. En designgimmick är kylarloggan som fått blå bakgrundsfärg, men även instrumenteringen samt knoppen till automatlådan lyser upp vardagen med samma iskalla kulör. Interiören är precis lika rymlig som i vanliga Yaris trots att hybridtekniken och batterierna stjäl mycket plats. Lösningen är lika genialisk som enkel men vi återkommer strax till det. Kvalitén och driftsäkerheten är inget vi tvivlar på. Toyota har ju trots allt sålt över fyra miljoner hybrider och fler lär det bli nu med tanke på att grundpriset börjar från 173 500.

Vilken snåljåp
Hjärtat i bilen är förstås hybridtekniken och det är en komprimerad form av systemet som arbetar under huven på Toyota Auris HSD. Den stora nyheten är att drivenheten har hårdbantat och tappat hela 42 kilo i vikt. Att bilen har två motorer har du förmodligen redan listat ut och det rör sig om en bensinare på 75 hästkrafter samt en elektrisk på 61. När plattan åker i mattan samarbetar däremot båda drivkällorna, men effekten stryps till 101 hästar.
Därmed rullar det på duktigt även om köregenskaperna är mer trygga än roliga. Elmotorn orkar driva bilen ett par kilometer helt ensam och när maskinerna samkörs så hamnar förbrukningen på supersnåla 0,35 liter milen. Som vi berättat tidigare så inkräktar inte batterierna på utrymmet. Toyota har nämligen baxat ner dessa några centimeter under baksätesresenärernas ädlare delar - under stolsdynan. Så om det blir kortslutning går det utmärkt att tillaga rumpstek i baksätet!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!