En mångsidig turk

Det är oftast vid semestertider som det är upp till bevis för din bil. Hela familjen ska få plats för att inte tala om resväskor, fiskespön, flytvästar och solhattar. Ägare av nya Toyota Verso kan skratta sig lyckliga hela vägen till slutdestinationen - för en mycket klyftigare och mångsidigare familjebil är svårt att hitta. Det är inte konstigt att japanen som byggs i Turkiet har döpts efter engelskans "versatile" vilket betyder just mångsidig!

Foto:

Toyota2009-06-23 07:18


När familjen växt ifrån den hederliga kombin så är det dags att ta bussen. Marknaden är full av sjusitsiga skjutsar och den senaste nykomlingen heter Toyota Verso. Det är en trevlig reskamrat som charmar med körglädje och komfort. Dessutom är priset tilltalande för den stora familjen med många munnar att mätta.

Oj, vilket trolleri
Du känner säkert igen modellnamnet, eller hur? Verso har ju använts som tredjenamn till både Avensis och Corolla för att markera extra lastförmåga och användbarhet - men nu är det en alldeles egen bil som konstruerats efter samma framgångsrecept. Målgruppen är med andra ord familjer som behöver plats för upp till sju åkande på blott 444 centimeter. Det är ett hisnande balansnummer mellan komfort och utrymme, men Toyota har lyckats tack vare flexibla möbleringslösningar. Alla säten i andra och tredje sätesraden kan nämligen trollas bort på samma tid som man säger simsalabim. Tricket består i att stolarna, inklusive nackskydden, kan gömmas i golvet och därmed bildas ett plant lastutrymme på otroliga 1 696 liter, mot 198 med sju stolar uppe. Fram sitter vi utmärkt med suverän utsikt och den mittplacerade instrumentpanelen får oss att dra lite extra på smilbanden.

Turkiska krafter
Vi kör längs Atlantkusten utanför Lissabon och vädret är underbart. Under huven arbetar den minsta bensinfyran på 132 hästar och motorn gör sitt arbete bra. Noll till hundra rullar på 11,7 sekunder, toppfarten är 185 och det bästa av allt är att grundpriset startar på 209 600 kronor för en relativt välutrustad Verso. Vill du ha lite mer krut i maskineriet så erbjuds även en större bensinare på 147 hästkrafter samt turbodieslar på 126, 150 respektive 177. Men det viktigaste i en familjebil är utan tvekan säkerheten och den har tagits på blodigaste allvar.
Sju krockkuddar är standard och här skyddar även krockgardinerna hela kupén, alltså även småttingarna i den tredje sätesraden. Bilen har dessutom begåvats med större delen av alfabetet vad gäller elektroniska livlinor och japanerna har förfinat sitt antisladdsystem som heter VSC+. Det nya är att systemet motverkar under- och överstyrning genom att vid behov bromsa hjulen individuellt och dessutom tillföra styrkraft. Därmed är det klart bevisat att turkarna är bättre på att bygga familjebilar än att producera frysta kräftor!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!