Ett rent dieselnöje

I ??den uppÄtgÄende solens rike" anvÀnds oljebrÀnnare mycket sparsamt i personbilar. PÄ den europeiska marknaden kan dÀremot inte de japanska tillverkarna undvara dieslarna.

Foto:

Toyota2005-08-19 07:14

Toyota har introducerat en helt ny generation motorer med avancerad avgasrening som tar hand om sÄvÀl partiklar som kvÀveoxider och erbjuder en rad andra smarta lösningar för att fÄ dieseln rejÀlt "rumsren" - mÄhÀnda Àven för vÄra blÄgula politiker i Rosenbad?
Det Àr inte första gÄngen vi anvÀnder uttryck som "marknadens tystaste diesel" men den hÀr gÄngen kÀnns det mer motiverat Àn nÄgonsin. Motorn Àr visserligen fyrcylindrig men har en sÀllan upplevd mjukhet i gÄngen. LÀgre kompressionsförhÄllande och förfinad insprutningsteknik Àr hemligheten som krÀvt inte mindre Àn 1 692 patent. I sitt starkaste utförande lÀmnar maskinen 177 hÀstar vilket ger testbilen (Toyota Avensis) lysande prestanda, men framförallt vÀrldens renaste dieselavgaser!

Avancerad teknik
Toyota har gjort lÀxan vÀl nÀr man presenterar D-4D som Àr typbeteckningen pÄ den nya dieseln. Reningssystemet kallas D-CAT och bokstavskombinationen betyder inte katalysator utan "Diesel Clean Advanced Technology" Framförallt har man koncentrerat sig pÄ att ta hand om kvÀveoxider och sotpartiklar eftersom ingen av dessa föroreningar gÄr att avlÀgsna med en vanlig katalysator. Lösningen Àr ett finurligt och avancerat filter som med jÀmna mellanrum renas automatiskt genom att brÀnna upp partiklarna. Ja, dieseltekniken Àr hÀr för att stanna. Inte minst för dess förmÄga att kombinera bra prestanda med lÄg förbrukning, vilket i sin tur innebÀr lÄga utslÀpp av koldioxid - gasen som medverkar till jordens temperaturhöjning. I flera lÀnder ges redan idag skatterabatter vid lÄga koldioxid-utslÀpp och mycket talar för att den kommande svenska vÀgskatten ocksÄ kommer att baseras pÄ utslÀppsvÀrden.

Visa krafttag
Vi provkör genom ett Tyskland fyllt av försÀljningsstÄnd för sparris. Dessa snabbvÀxande delikatesser (som ska serveras med smÀlt smör eller en ljummen hollandaisesÄs) Àr extremt kÀnsliga för skiftningar i vÀderleken, vilket pÄverkas av vÀxthuseffekten. Det sistnÀmnda Àr den stora vinsten för Avensis D4-D Motorns lÄga kompressionsförhÄllande medverkar nÀmligen till att hÄlla nere kvÀveoxidutslÀppen (försurning av mark och vatten) samtidigt som dieselförbrukningen normalt ligger pÄ 0,61 liter per mil. Den nya dieseln Àr med andra ord ett "rent" nöje att ratta och dessutom har serviceintervallet ökats till 30 000 km. Allt Àr bÀddat för ett problemfritt Àgande under mÄnga trygga mil. Hur hög vÀgskatten blir stÄr dock inte skrivet i stjÀrnorna, utan snarare i ett förslag som just nu skickas runt till olika remissinstanser.
- Göran, det Àr dags att visa lite jÀvlaranamma nu!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!