Grönt säljer guld

Toyota Auris är döpt efter det latinska ordet för guld, men nu är det meningen att vi ska tänka grönt. Den japanska småbilen, som byggs i England, har nämligen försetts med hybridteknik och vips blir utsläppsnivåerna sensationellt låga: vad sägs om 0,38 liter milen och 89 gram i koldioxidutsläpp? Storebrorsan Prius har fått dela med sig av sin teknik och resultatet är den första fullhybriden i Golfklassen. Låt oss slå ett slag för miljön!

Foto:

Toyota2010-08-26 07:09


När en provkörning rullar av stapeln så vill billtillverkarna helst att vi ska slippa sitta fast i oändliga köer. Men när vi testkör Toyota Auris HSD så ligger slutmålet i Barcelonas absoluta mittpunkt vid ett litet torg längsmed boulevarden La Rambla. Sex ynka mil tog 2,5 timme att köra och testade inte bara förbrukningen, utan även förarens nerver och tålamod.

Energin flödar
Den yttre designen har fått ett flertal diskreta men viktiga förändringar. Till att börja med så har kylargrillen stängts igen, men även små vindavvisare bidrar till bättre aerodynamik och en liten men viktig detalj är de lättrullande däcken. En designgimmick är logotypen i grillen som fått blå bakgrundsfärg och även instrumenteringen lyser i samma kulör, vilket ska minska ansträngningen för ögonen enligt Toyota. Om vi fortsätter att titta i kupén så ser vi även att varvräknaren fått ge vika för en mätare som visar hur energin flödar i hybridsystemet. Allt är snyggt och prydligt med fullt godkända utrymmen. Kvalitetskänslan hos bilen är helt okej men ändå inte märkvärdig. Man kan inte få allt för 229 000 kronor utan här har japanerna satsat på en drivlina i absolut toppklass.

Rent miljösamvete
Vad skiljer då hybridversionen från den "vanliga" Toyota Auris? Främst genom att bilen har två motorer: en bensindriven på 99 hästkrafter och en elektrisk på 82. När plattan åker i mattan samarbetar däremot båda drivkällorna, men effekten stryps till 136 hästar. Därmed rullar det på duktigt: hundrastrecket nås på 11,4 sekunder och toppfarten är 180. Elmotorn får sin kraft från ett batteri som i sin tur laddas av bensinmotorn men också genom ett system som tar tillvara rörelseenergin när bilen bromsas.
Elmotorn kan ensam driva bilen i upp till två kilometer bara du håller dig under 50 km/h, dessutom har bensinfyran utrustats med start/stopp-system. Resultatet är en bil som dricker supersnåla 0,38 liter milen oavsett om det är stadstrafik eller landsväg, vilket den tålamodskrävande provkörningen i Barcelona bevisade. På det hela taget är Toyota Auris HSD (Hybrid Synergy Drive) en angenäm och okomplicerad bil att ratta. Nu är det således guldläge om du vill äga en "grön" Toyota!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!