Guldläge för Toyota?

Ibland undrar man hur biltillverkare tänker. Corolla var ett av världens mest kända modellnamn och bilarna sålde som smör i solsken. Men plötsligt en morgon så vaknade utvecklingschefen och tänkte "vi måste byta till ett trendigare namn". Efter mycket velande presenterades Auris, vilket är det latinska ordet för guld. Det skulle bli en guldkantad familjebil men försäljningsrekorden uteblev. Efter bara tre år så provkör vi en uppdaterad Toyota Auris. Frågan är om den kan vända trenden?

Foto:

Toyota2010-04-13 12:06

Många tycker att Volkswagen Golf är en institution i bilvärlden och faktum är att den första bilen lanserades 1974. Men Toyota Corolla föddes åtta år tidigare och det kom nästan som en chock när japanerna bestämde sig för att överge namnet i Europa. Både i USA och Japan finns modellnamnet kvar och kanske fick vi européer agera försökskaniner för att se om det gick byta till Auris utan komplikationer.

Bättre kvalité
Allt är inte guld som glimmar, det fick vi lära oss med den första generationen av Toyota Auris. Vissa klagade på den plastiga interiören och hävdade att det enda som luktade guld var prislappen. Men japaner är duktiga på att lyssna och nu, efter bara tre år, så är det dags att provköra en uppdaterad version där allt ska vara fixat. Om vi börjar med formgivningen så är den fortfarande relativt anonym, trots att det hänt en hel del förändringar. Fronten är ny, liksom motorhuven och baken. Det gör att den nya modellen blivit 2,5 centimeter längre men har fortfarande samma axelavstånd. Interiören har förbättrats avsevärt från den tidigare modellen och materialvalen är betydligt bättre. Instrumenteringen bjuder inte på några revolutioner mot föregångaren och växelspaken är som tidigare placerad på den frihängande mittkonsolen. Allt är snyggt och prydligt med fullt godkända utrymmen. Dessutom är standardutrustningen hög med exempelvis luftkonditionering, ljudanläggning och fönsterhissar.

Grönt alternativ
Under huven har det hänt saker och motoralternativen är fem till antalet. I augusti blir det sex när den nya hybridversionen anländer, vilken vi provkör inom kort. Fram tills dess är den stora frågan som hugade spekulanter måste ställa sig: bensin eller diesel? Är du road av bensin så är det bara att välja mellan en motor på 1,3-liter och 99 hästkrafter respektive 1,6-liter och 132. Den förstnämnda dricker 0,51 liter milen tack vare att ett standardmonterat start/stopp-system men koldioxidutsläppet á la 135 gram räcker inte för att kvala in som miljöbil. Med tanke på att den större bara dricker marginellt mer soppa, har bättre prestanda och kostar 4 500 kronor extra så blir den vår favoritmotor (163 800 kr). Till ovanstående bensinare finns också tre turbodieslar på 90, 126 respektive 177 hästkrafter i prisspannet 198 000 till 272 200 kronor. Den minsta oljebrännaren bjuder på fem års befrielse av fordonskatt och dricker bara 0,39 liter milen. Nu är det guldläge för Toyota!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!