Hur mycket är lagom?

Sverige kallas ofta för landet lagom och visst stämmer uttrycket med verkligheten. Man bör helst tjäna lagom mycket, ha en lagom dyr bil, leva i en lagom stor villa och skaffa lagom många barn. Nu lanseras nya Toyota Auris Touring Sports och familjekombin är som byggd för den svenska livsstilen. Bilen har en lagom prislapp, är lagom användbar och lagom rolig. Nu återstår bara frågan om lagom är bäst?

Foto:

Toyota2013-10-22 04:05


Minns du Corolla Touring? Tja, det var senaste gången Toyotas återförsäljare hade en kombi till försäljning i Golfklassen. Det är åtta år sedan så det är inte särskilt konstigt om din lokala återförsäljare gör frivolter av lycka i försäljningshallen just nu. Toyota Auris Touring Sport är minst sagt efterlängtad, men comebacken är så lagom rolig för konkurrenterna.

Lagom kombinationToyota Auris och Auris Touring Sports har naturligtvis mycket gemensamt och från baksätet och framåt är det i princip samma bil. Men om vi riktar blicken strax efter bakhjulen så är Touring Sports förlängd 29 centimeter och det gör i sin tur att bagaget är rekordstort. Vad sägs om att kunna lasta 530 liter normalt, men fälls det tvådelade ryggstödet så sväljs hela 1 658. Om vi för ett ögonblick tittar på formgivningen så är den riktigt spännande - speciellt framifrån med de kilformade strålkastarna som flyter ihop med grillen. Baken känns desto mer udda och kan måhända bli ett hett diskussionsämne bland spekulanterna. Interiören bjuder inte på några obehagliga överraskningar utan allt är snyggt och prydligt med fullt godkända utrymmen. Dessutom är standardutrustningen väldigt lagom med exempelvis LED-försedda varselljus, luftkonditionering, ljudanläggning och fönsterhissar.

Lagom miljömotorToyota Auris Touring Sports erbjuds med bensinmotorer på 99 (161 900:-) respektive 132 hästkrafter (169 900:-) samt dieslar på 90 (179 900:-) respektive 124 hästar (214 900:-). Maskinerna får dock ursäkta, för det intressantaste valet är bilklassens enda hybrid som kan bli din för 214 900 kronor. Under huven samarbetar en bensinfyra på 99 hästkrafter med en elmotor på 82. När plattan åker i mattan samarbetar båda drivkällorna, men effekten stryps till 136 hästar.
Därmed rullar det på lagom och hundrastrecket nås på elva sekunder medan toppfarten är 175. Elmotorn kan ensam driva bilen under någon kilometer i stan och resultatet är en blandad förbrukning på 0,37 liter milen, vilket i sin tur innebär ett koldioxidutsläpp på 85 gram/km. Därmed klassas den engelskbyggda japanen som miljöbil och ägarna blir skattebefriade i fem år. Bilkalkylen ser alltså mycket rimligt ut för att inte säga svenskt lagom och lagom är som vanligt bäst i landet där till och med vädret är - lagom!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!