Toyotas stadsjeep med namnet RAV4 har blivit något av en trendsetter i klassen men få vet vad namnet står för. Globalt har bilen sålt närmare två miljoner exemplar under de dryga tio år den funnits. Bilen som vi provkörde på portugisiska vägar har blivit större och tyngre men samtidigt betydligt tuffare i designen. Kvaliteten är påtaglig i alla detaljer men en sak har gått om intet - den permanenta fyrhjulsdrivningen.
Trend och tradition
RAV4 står för Recreational Active Vehicle 4WD, med andra ord ett aktivt rekreationsfordon med fyrhjulsdrift. Personbil med högre markfrigång (19 cm) och hyfsade terrängegenskaper är dock en bättre beskrivning. Designen på den tredje generationen är ungdomlig och borde gå hem hos en stor kundgrupp även om japanerna själva menar att det är bland föräldrar i 35 till 45 årsåldern den säljer bäst. Även den fräscha interiören torde gå hem hos både föräldrarna och barnen. Inredningsfolket har lyckats bra i sin avvägning mellan trend och tradition. Nya Toyota RAV4 har inte skonats från sträckbänken och har därmed blivit rymligare än förr, vilket vi tackar för. Längden har ökat med nästan femton centimeter och bredden med hela åtta. Däremot har höjden krympt med tre centimeter och den permanenta fyrhjulsdriften har ersatts av framhjulsdrivning med automatiskt inkoppling av bakhjulen. Att driva på alla hjulen konstant slukar mer soppa och kostar ofta mer än vad det smakar.
Håller flåset uppe
Förutom den testade bensinmotorn på 152 hästar så erbjuds även två oljebrännare på 136 respektive 177 hästkrafter. Bensinaren är storsäljaren och är en varvvillig tvålitermaskin, men det märks att bilen blivit större och därmed tyngre. Jämfört med dieslarna låter bensinfyran mer ansträngd, även om prestandasiffrorna inte avslöjar det.
Noll till hundra rullar nämligen på 10,6 sekunder och toppfarten är 185. Någon lågväxel finns inte och har förmodligen inte ansetts behövlig, så ofta kör inte dessa 35 till 45-åringar till skogs En "hillholder" finns i alla fall vilket kan vara bra i uppförs- eller nedförsbackar.
Trampar man till rejält på bromsen så står bilen kvar ett par sekunder efter det att föraren släppt bromspedalen, vilket kan vara till stor nytta. Nio krockkuddar är standard och som första bil i klassen finns knäkrockkudde på förarplatsen. Ja, nya Toyota RAV4 har aldrig varit i bättre form än nu och det finns ingen anledning att dra i "nödbromsen" på fabriken!
Inget tjall på snöret
Nästan alla har väl hört den berömda radioreklamen om snöret? Det handlar om att alla Toyotas bilfabriker är utrustade med ett snöre som montörerna ska dra i om de upptäcker något galet och pang bom så tvärstoppas bandet. Det har gått så långt att japanerna skickar anställda på mental träning - bara för att de ska våga dra i snöret! Är det måhända anledningen till att nya Toyota RAV4 bara blir bättre med åren!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!