Japanskt racingjärn

Det var inte länge sedan vi provkörde Subaru BRZ och bilen bjöd på ett klassiskt sportbilsrecept vars huvudingredienser bestod av bakhjulsdrift och turbomotor. Nu sitter vi i nästan samma bil, fast emblemen är utbytta mot bokstäverna "GT" och sifferkombinationen "86". Låt oss presentera nya Toyota GT86 - en japan vars uppsyn skrämmer slag på betydligt dyrare sportkärror.

Foto:

Toyota2012-10-30 07:04


Varför just siffran 86? Jo, numret har gått i arv från Toyota AE86 som kom i början av åttiotalet och var en tvådörrars Corolla laddad med 130 hästar. Kanske inte speciellt upphetsande, men bilen blev riktigt framgångsrik på japanska tävlingsbanor. Nya GT86 och gamla AE86 har faktiskt en hel del gemensamt: båda är körglada sportcoupéer, har bakhjulsdrift och ett rykte om sig att vara riktigt prisvärda.

Bäst för golfklubbor
Toyota GT86 är en sportbil som vill sträckas ut ordentligt och skäms inte för att visa upp sig i ett soligt Barcelona. Designen på vår knallröda testbil är urläcker och siluetten bjuder på en aggressiv uppsyn. Även interiören är riktigt vass och framför sportratten finns en stor varvräknare vars rödmarkering börjar vid 8 000 varv. Fotpedalerna är naturligtvis tillverkade av aluminium och sedan tackar vi för att en vanlig, hederlig handbromsspak sitter mellan framstolarna. Toyota GT86 är en riktig lågsniffare och resenärernas "underreden" färdas bara några centimetrar över asfalten. Vi sitter som gjutna i de främre skinn/alcantara-stolarna, medan ett kort besök i baksätet avslöjar den eviga sanningen: att golfklubborna ligger bäst här.

Inga handikapp
Under huven gömmer sig en nyutvecklad turbofyra som levererar 200 hästkrafter och 205 Newtonmeter. Boxermaskinen är samma som i syskonet Subaru BRZ och gör noll till hundra på 7,6 sekunder, toppar strax under 230 medan förbrukningen ligger på 0,78 liter milen. En automatlåda med sex steg finns som tillval, men den manuella lådan är verkligen en höjdare och låter motorn sjunga i det övre registret. En lampa tänds när det är dags att skicka i nästa växel och sedan fortsätter festen av bara farten.
Väghållningen är i en klass för sig och trots alla komplicerade hjälpsystem så kan man ändå få baken att släppa, om så bara för en kort stund. Balansen finns hela tiden med oss och bilen känns lika lätt som den är med sina fjuttiga 1 300 kilo. Resultatet är inget annat än ren och skär körglädje - allt till priset av 304 900 kronor. Vem har sagt att lycka inte går att köpa för pengar?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!