Kejsarens nya kläder

Toyota Yaris är kejsare i bilvärlden: den har sålts i drygt 1,2 miljoner exemplar och är företagets viktigaste bilmodell i Europa. Nu finns kejsaren med "nya kläder" och det är lite som i sagan av H.C. Andersen. Förändringarna är svåra att se, men dom finns där. Formen och proportionerna är nämligen förvillande lika gamlingen, men trots det är den nya generationen större, säkrare och känns bättre på vägen. Frågan är om det blir bifall eller avslag i vår första provkörning?

Foto:

Toyota2006-02-10 07:59

Toyota Yaris lanserades för sju år sedan och har byggt upp ett stabilt rykte som en säker, komfortabel och ekonomisk småbil. När japanerna nu presenterar efterföljaren med samma namn är det framförallt begreppet småbil man försökt ändra på. Bilen har växt fjorton centimeter på längden men samtidigt höjt kvalitetskänslan på nästan alla punkter. Man ändrar ogärna på ett vinnande team, man bara ser till att det är vinnande även i framtiden!

Fina utrymmen
Interiören har många likheter med föregångaren och instrumentgruppen är även här centralt placerad med en digital hastighetsmätare. Alla mätarna har begåvats med ett optiskt glas som gör att ögat inte behöver ställa om sig lika mycket när blicken växlar mellan vägbana och instrument. Det funkar faktiskt men kräver som vanligt en viss tillvänjning. Alla reglage sitter sedan runt ratten eller i mittkonsolen som för övrigt är identisk för både vänster- och högerstyrda bilar. Utrymmet är verkligen imponerande för en småbil på 375 centimeter och såväl fram som bak kan fullvuxna svenskar sitta utan att det känns instängt. Med nedfällt baksäte öppnar sig ett utrymme med slätt golv på hela 737 liter. Baksätet kan dessutom skjutas femton centimeter i längsled för att välja mellan bästa åkkomfort eller största bagageutrymme. Man kan även justera ryggstödslutningen individuellt enligt en 60/40-uppdelning. Mer flexibelt kan det knappast inte bli.

En kompromiss
Även motorn har växt och bensinfyran är numera på 1,3 liter och 87 hästar. En mindre trecylindrig maskin på 68 hästkrafter finns också, men denna har utpräglad ekonomikaraktär. Hyggligt vridmoment i stan men den känns något klen och bullrig vid landsvägskörning. Dieseln på 90 hästkrafter är den klart bästa motorn men grundpriset hamnar på över 150 000 kronor! Så den bästa kompromissen är den förstnämnda bensinmotorn som har en förbrukning på blygsamma 0,6 liter milen. Toyota Yaris har alltid uppträtt bra på vägen och den nya generationen är inget undantag. Bilen känns betydligt större i sina köregenskaper och kursstabiliteten är god även när toppfarten börjar närma sig.
Nya Yaris finns i såväl tre- som femdörrarsutförande och pristillägget för det sistnämnda är 4 400 kronor, vilket är ett smart val om man ska ha passagerare i baksätet. Grundutrustningen är riktigt bra med bland annat antispinnsystem, nio krockkuddar och ljudanläggning med fyra högtalare. Glöm bara inte att köpa till luftkonditioneringen för 6 800 kronor. "Den har mitt allra högsta bifall!" utropade den berömda kejsaren om sin nya klädsel. Vi säger detsamma om testbilen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!