Kors(ika), vilket äventyr

Det riktigt luktar äventyr när vi kliver av flygplanet som tagit oss till Figari. Under tre dagar ska vi korsa Napoleons födelseö, Korsika, bakom ratten på nya Toyota Land Cruiser 150. Här är det upp till bevis på svindlande stigar med livsfarliga stup. Navigationssystemet upprepar gång på gång: "Faites un démitour si possible". Fransyskans uppmaning om att göra en u-sväng känns helt rätt, men då faller ju hela idén med testet. Häng med på bergsklättring - utan livlinor!

Foto:

Toyota2010-11-01 08:18


Toyota Land Cruiser används av forskare i såväl Afrika som Alaska, vilket gör att vi känner oss någorlunda trygga då vi lämnar asfalten och tar oss in i den oländiga terrängen nordväst om Conca. Bilen vi förlitar oss på är nya Land Cruiser 150 som är tekniskt hypermodern men bygger på ett gammalt hederligt rambygge istället för en självbärande kaross. Det är faktiskt ett måste om man ska ha en äkta fyrhjulsdriven terrängbil.

All inclusive
Den yttre designen är allt annat än anonym, snarare verkar Land Cruiser nästan skrika "se på mig" och det gör vi gärna utan att protestera. Även interiören bjuder på en rejäl uppryckning och man sitter riktigt bra i framstolarna. Baksätet bjuder på gott om utrymme för tre resenärer och räcker inte platserna så går det utmärkt att få två extrastolar i bagaget men då måste du uppgradera utrustningspaketet till Business, Executive eller Premium - vilket inte är gratis. Det sistnämnda paketet gör bilen helt fullutrustad men kostar hela 233 100 extra samtidigt som grundpriset startar på 428 100 kronor. Vår testkärra har "all inclusive" och det känns nästan galet att lotsa ut 700 000 spänn rakt ut i ingenmansland. Vi befinner oss nämligen inte på någon väg eller något militärt övningsfält, utan det här liknar mer något extremt man sett på Discovery Channel. Framför oss har vi stenblock som står rakt upp, vråldjupa kratrar och livsfarliga stup. Hur i hela friden ska vi ta oss igenom detta?

Djupt vatten
Tre kilometer avverkas på 1,5 timme och varje meter beräknas noga - men den smidighet som nya Toyota Land Cruiser 150 uppvisar är otrolig. Det kan vi tacka fyra olika körprogram, lågväxeln, en spärrbar mittdiff och den ställbara fjädringen för. Till alla äventyrares hjälp finns även fyra kameror som ger en helhetsbild runt bilen och varenda sten eller skalbagge noteras på instrumentpanelens färgskärm. Markfrigången är hela 22 centimeter och en lutning på 42 grader framöver eller i sidled är inga problem liksom vattendjup på 70 centimeter.
Under huven erbjuds två motorer: en bensinsexa på 282 hästkrafter samt en supersnål och dunderstark dieselfyra på 173. Vi testade den sistnämnda turbomaskinen och förbrukningen ligger normalt på 0,85 liter milen, vilket är bra med tanke på storleken. Under tre intensiva dagar har vi utmanat några av världens tuffaste körförhållanden. Vi startade från Figari norrut över de korsikanska bergen på mer än tvåtusen meters höjd till Zonza och sedan till Porticcio. Antalet bilar som pallar den här expeditionen kan man räkna på en hand och vår "Landkryssare" gör det förmodligen allra bäst!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!