Listig som en RAV

Toyota RAV4 är en trendsättare i klassen, men få vet vad förkortningen betyder. Vet du? Om inte så kan vi berätta att de tre bokstäverna står för "Recreational Activity Vehicle 4WD". Om vi ska försöka översätta detta till begriplig svenska så blir det: aktivt rekreationsfordon med fyrhjulsdrift. Om vi sedan gör en snabbkoll i ordlistan så innebär "rekreation" i sin tur "återhämtning". Så låt oss varva ner och ta en tur med nya Toyota RAV4. Nu återstår frågan om japanen är listig som en räv, förlåt, RAV?

Foto:

Toyota2013-04-19 04:05


Efter drygt tjugo år och 4,5 miljoner tillverkade bilar så är det dags för en ny generation Toyota RAV4 att ta över ratten. Den fjärde generationen har blivit både längre och bredare, har ny design, uppdaterat drivsystem och snålare motorer. Häng med till ett för dagen soligt Barcelona och den första provkörningen.

Går som en klockaNosen har fått sig en riktig omgång och förutom ett iögonfallande underbett finns även nya strålkastare. Stötfångare, hjulhus och trösklar ger ett robust och stryktåligt intryck samtidigt som den sluttande taklinjen och bakvingen ger sportiga vibbar. Inredningen är inte så mjukt böljande som tidigare utan har stramats upp och allt kröns av en pekskärm på mittkonsolen. Tyvärr finns ingen elegant och trendig analog klocka utan fortfarande gäller ett digitalt kvartsur som enbart visar tolv timmar. Varför man inte satsar några tior extra på en klocka som visar 24-timmar känns obegripligt. Nya Toyota RAV4 har inte skonats från sträckbänken utan längden har ökat med tjugoen centimeter jämfört med gamlingen, vilket märks på komforten. Det är rymligt vart vi än sitter och ett extra plus i kanten blir det för att bagageluckan äntligen är upphängd i taket och går dessutom att få med elektrisk öppning.

Gemensamma krafterUnder huven erbjuds fyrcylindriga motorer: en bensinare på 151 hästkrafter (237 900:-) samt en turbodiesel på 150 (288 900:-). Båda maskinerna är välbekanta sedan tidigare, men förbrukningen har i snitt sänkts med 7,5 procent och utsläppen med 12. Sexväxlad manuell låda är standard tillika fyrhjulsdrift som arbetar efter principen: framhjulsdrift vid all normal körning men hamnar man i klistret så skickas kraften vidare till bakhjulen. Man kan även låsa kraften 50/50 mellan axlarna och då förblir bilen fyrhjulsdriven.
Tja, i alla fall tills man kommer upp i 40 km/h sedan återgår systemet automatiskt till framhjulsdrift. Men att försöka sig på att köra utanför asfalten och in i vegetationen är ingen briljant idé då markfrigången enbart är nitton centimeter. Därmed behöver vi inte längre vela om vart bilen hör hemma. Nya RAV4 är inte någon supertrendig terrängbil utan snarare en körglad och avkopplande familjefraktare. "Återhämtning" när den är som bäst, precis som namnet på den sluga RAV:en antyder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!