Liten men stöddig

Är graffiti konst eller klotter? Är nya Toyota Urban Cruiser en stadsglidare eller stöddig stadsjeep? Nu är det som vanligt - man får olika svar beroende på vem man frågar. Vi håller oss dock till bilen och det rätta svaret är någonstans mittemellan. Det här är nämligen en helt ny multitalang som förenar nytta med nöje. Världens största biltillverkare har än en gång tittat in i sin skimrande kristallkula och tajmingen är perfekt.

Foto:

Toyota2009-05-14 07:09


Det senaste fenomenet på bilhimlen kallas "downsizing" och innebär rent krasst att allt blir mindre: storleken, motorerna, bränsleförbrukningen och därmed utsläppen. Toyota Urban Crusier är ett lysande exempel på arbetsmetoden som kommer att dominera bilindustrin framöver. Bilen är tuff, bekväm och rymmer fem resenärer - men är bara 393 centimeter lång.

Ligger skavfötters
Går köparna efter utseendet så ligger nya Toyota Urban Cruiser bra till. Den välskulpterade karossen bjuder på ett fräckt nosparti med långt uppdragna strålkastare medan bakpartiet är helt eget. Japanen trivs som fisken i vattnet här i Lissabon och insteget är lekande lätt. Detta tack vare "lådformen" och den höga sittpositionen, vilket även bidrar till den oslagbara runtomsikten. Bakom den treekrade lite lönnfeta ratten så sitter en kombinerad hastighetsmätare och varvräknare. Båda delar alltså plats med varandra (lite som att ligga skavfötters) vilket känns ovant. Vad gäller kupéutrymmet så är det bättre än vad man först tror och tre vuxna i baksätet sitter förvånansvärt bra. Säkerheten är som vanligt hög och det känns tryggt med tanke på att portugiserna toppar olycksstatistiken i Europa! Vad sägs om sju krockkuddar och dessutom hela paketet med elektroniska hjälpmedel som antispinn samt stabiliseringssystem?

Möt framtiden
Inledningsvis erbjuds fyrcylindriga motoralternativ: en bensinare på hundra hästkrafter (156 000:-) samt en miljöklassad diesel på nittio (185 100:-) vars förbrukning ligger på 0,45 liter milen och koldioxidutsläppen på låga 118 gram. Önskar du fyrhjulsdrift och högre markfrigång så finns även detta, men enbart tillsammans med oljebrännaren vars prislapp då skjuter i höjden (200 600:-). Ärligt talat så är fyrhjulsdriften mer kul än nödvändig, speciellt om man bor i en storstad. Därför koncentrerade vi oss på den förväntade storsäljaren: bensinmotorn. Det är en trevlig historia som gör noll till hundra på 12,5 sekunder och toppar 175 km/h, men det mest spännande är att maskinen standardutrustats med ett Stop & Start-system.
Hur det funkar? Jo, vid varje stopp stängs motorn av när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper kopplingen. Detta utan att varken ljus, navigation eller luftkonditionering påverkas. Motorn startar blixtsnabbt igen när föraren åter trampar på kopplingen eller om batterikapaciteten börjar sina. Toyota visar än en gång vägen mot framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!