Liten, rymlig & smart

Varför är det så viktigt att göra undersökningar? Det kan ses som en korkad fråga eftersom många biltillverkare väljer att fatta beslut på känsla, förnuft och genom att smygtitta på konkurrenterna. Dagens testbil är resultatet av enbart undersökningar och det borde ge resultat eller hur? Tja, låt oss presentera nya Toyota Verso-S. Precis så här vill målgruppen att en praktisk familjebil ska se ut - i alla fall om vi ska lita på japanerna. Vi har kollat upp sanningshalten!

Foto:

Toyota2011-04-09 04:05


Med Verso-S gör Toyota comeback bland alla mini-MPV efter att ha varit helt borta i sju år då Yaris Verso försvann 2004. Det är bara namnet som är detsamma - bokstaven S och resten är helt nytt. Vad sägs om en totallängd på 399 centimeter men som ändå tar fem åkande och en rejäl mängd bagage? Bokstaven "S" i modellbeteckningen står just för "small, spacious & smart".

En riktig fackpamp
Utseendet på den lilla kuben á la 157 900 kronor är slående lik en förlängd iQ och det hela ser riktigt fräscht ut. Kupén är trots det bantade yttermåttet rymligt och insteget går lekande lätt. Framsätena har gjorts speciellt tunna men är ändå bekväma för att ge maximalt benutrymme för resenärerna i baksätet. Även om man kan åka tre vuxna i aktersoffan så är utrymmet mer lämpat för två. I Verso-S finns gott om småfack - totalt nitton stycken inklusive en utdragningsbar låda under det främre passagerarsätet. I mitten på instrumentpanelen sitter en stor pekskärm där man kan styra luftkonditionering och ljudanläggning men också navigatorn samt backkameran. Alla instrument och reglage är logiskt placerade och hela inredningen andas kvalitet. Men det riktigt stora i den lilla bilen är utrymmena. Att kunna skryta över ett bagage på 430 liter där vi dessutom kan fälla baksätet varpå utrymmet växer till 1 388 är inte illa.

Tuff match väntar
Ett motoralternativ finns att välja på för den svenska marknaden: en bensinfyra med start/stopp-system på 99 hästar som drar 0,55 liter milen och släpper ut 125 gram koldioxid per kilometer. Maskinen har en sexväxlad manuell låda som standard men mot ett tillägg på 13 000 spänn kan man få japanernas automatiska CVT-låda. Med den sjunker soppatörsten till halvlitern medan koldioxidutsläppet hamnar på 117 gram, vilket betyder fem års befrielse av fordonsskatten. Efter ett par dagars körning är vi faktiskt sålda på nya Toyota Verso-S. Bilen har bra vägegenskaper och även att vi försökte provocera testkärran så har den hela tiden känts fast och stabil i hullet. Det är till och med så att ordet körglädje tornar upp sig i våra huvud. Det här räcker gott för att ge konkurrenterna en match om kunderna - så huka er för här kommer nya Toyota Verso-S!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!