Lovar guld & gröna skogar

Vet du vilken tillverkare som säljer i genomsnitt 27 000 bilar varje dag och som satsar 7 miljoner kronor i utveckling - varje timme? Okej, du får ett par ledtrådar till. Företaget har 325 000 anställda och omsättningen ligger på svindlande 1 500 miljarder kronor. Nu har många säkert listat ut att det rätta svaret är Toyota och just nu lanseras en helt ny Auris. Allt som japanerna vidrör brukar förvandlas till guld och därför har storsäljaren också döpts efter det latinska ordet för just - guld.

Foto:

Toyota2013-07-06 04:05


Albert Einstein sa en gång: "allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare" och så är fallet med Toyota Auris. Bilen är lika genialisk som vetenskapsmannen själv och det märks att Toyotas ingenjörer verkligen tänkt till under utvecklingen av den andra generationen av Auris. Vi begav oss till Lissabon och provkörde en liten bil som har alla förutsättningar att kunna bli något riktigt stort.

Berömd livsfilosofiAtt allt inte är guld som glimmar fick vi lära oss 2007 med den första generationen av Toyota Auris. Vissa klagade på den plastiga interiören och elaka tungor hävdade att det enda som luktade guld var prislappen. Det är här och nu som det bevisas att tillverkarens berömda livsfilosofi "kaizen" fungerar. Ordet är inte helt otippat japanska och betyder "ständiga förbättringar". Om vi börjar med formen så har den tuffats till rejält och utseendet är riktigt kaxigt - speciellt framifrån med de nya kilformade strålkastarna som flyter ihop med grillen. Interiören bjuder inte på några revolutioner men allt är snyggt och prydligt med fullt godkända utrymmen. Dessutom är standardutrustningen hög med exempelvis LED-försedda varselljus, automatisk luftkonditionering, ljudanläggning och fönsterhissar.

Vilket guldlägeMotormenyn bjuder på fem välsmakande alternativ och vi har smakat av hela bunten. Man skulle kunna summera det hela med att säga att maskinerna är som att käka makaroner och köttbullar: riktigt gott men ack så ospännande. Bensinarna är på 99 respektive 132 hästkrafter medan dieslarna bjussar på 90 respektive 124. Det som oftast hjälper till att pigga upp anrättningen är "grönsalladen" och detsamma gäller även här. Hybridversionen har nämligen bra bottendrag och låg förbrukning tack vare bensinfyrans 99 hästkrafter i kombination med elmotorns 82.
När plattan åker i mattan samarbetar båda drivkällorna, men effekten stryps till 136 hästar. Därmed rullar det på duktigt och hundrastrecket nås på 10,9 sekunder medan toppfarten är 180. Elmotorn kan ensam driva bilen i upp till två kilometer och resultatet är en blandad förbrukning på 0,38 liter milen. När hybriden sedan kostar 214 900 kronor så finns det inte mycket att tveka över. Att köra är silver men att köpa är guld!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!