Lyckad "look-alike"

Enligt Wikipedia är en "look-alike" någon som medvetet sminkar och klär sig som en kändis för att efterlikna eller imitera denne. Bättre än så kan man inte beskriva intrycket vi fick av nya Toyota RAV4 Hybrid. Likheten med Lexus NX 300h är ingen tillfällighet eftersom modellerna i princip har samma genuppsättning. Men frågan är vem som imiterar vem? Hybriddriftens hela DNA kommer nämligen från Toyota.

Foto:

Toyota2016-03-01 15:36

Toyotas första hybridbil lanserades redan 1997 och Prius fick ett gigantiskt försprång gentemot konkurrenterna. Men det skulle dröja till 2010 respektive 2012 innan Auris och Yaris blev de första hybriderna efter Prius. Tekniken användes istället till koncernens lyxiga Lexusmodeller. Men nu tar Toyota tillbaka en del av sitt arv och RAV4 hämnas genom att stjäla det mesta från Lexus NX 300h.

Dagens testbil är ett skolexempel på hur en katt plötsligt kan bli en av hermelinerna. Toyotas produktinformation om modellen innehåller tillräckligt med läsning för en hel semester i hängmattan. Men det är inte utrustningen som ger en bilmodell passerkort genom premiumporten. Det handlar om känsla och alldeles oavsett släktskapet med Lexus NX så har Toyota skapat en aura kring nya RAV4 Hybrid som den tidigare modellen aldrig nådde upp till. Allt dessutom till ett instegspris på 324 900 kronor, vilket är 48 800 kr billigare än NX 300h AWD. Hostar du istället upp 358 900 kronor så blir en fullutrustad Executive din och då ingår "Visibility Pack" som visar en 360-gradersvy runt bilen på interiörens pekskärm. I provkörningen ingick således paradgrenen "100 meter blindkörning via skärm med täckta rutor".


RAV4 är en populär suv i Sverige och förra årets såldes 2 800 bilar och i år räknar man med drygt 3 000 av den grundligt uppdaterade modellen. Japanen finns även med en bensinfyra på 152 hästkrafter vars prislapp börjar från 244 900 kr, men hybridversionen är naturligtvis den stora nyheten. Vad sägs om en bensinfyra på 155 hästkrafter samt en främre (143 hk) och bakre (68 hk) elmotor? Vips får vi fyrhjulsdrift på köpet samtidigt som noll till hundra rullar på snabba 8,3 sekunder. Den steglösa automatlådan är en lyhörd partner till motorn, medgörlig vid normal körning och bestämd när plattan åker i mattan. Toyota RAV4 Hybrid är helt enkelt en tystare, bekvämare, stabilare, rymligare, skojigare och intressantare reskamrat än föregångaren. Komplettera detta med den rättmätigt tillskansade Lexuskänslan och plötsligt blir en långvarig relation intressantare än en kort flört med en "look-alike".

Läs mer i tisdagens papperstidning
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!