Sätter färg på framtiden

Grenoble ligger vackert inbäddad bland snöklädda alptoppar och det var här den franska revolutionen påbörjades 1788. Nu är det dags för ännu en revolution eller snarare evolution. Överallt i stadsmiljön svischar det förbi blå, gröna, gula, rosa och vita trehjulingar och det känns nästan som en invasion från Mars. Men lugn, bara lugn. Här i Grenoble testas nämligen framtidens cityfordon: Toyota i-Road.

Foto:

Toyota2015-01-10 09:31


Aha, en ny sorts bil tänker du. Nej, inte alls och inte heller motorcykel. När vi frågar den samlade ingenjörsstaben vad vi ska kalla farkosten framför oss så blir svaret kort och koncist: "ett fordon". Toyota i-Road som testbilen, förlåt testfordonet, heter har två drivhjul fram och ett styrhjul bak. Två resenärer kan därmed färdas i tandem, precis som i den gamla kultkärran Messerschmitt.

App visar vägenLåt oss ta historien från början - allt vi ser här i alpstaden är ett experiment som ska pågå under tre år och bakom det hela ligger staden Grenoble, energibolaget EDF och Toyota. Allt handlar om hur nya ultralätta fordon kan implementeras i samhället utan att påverka vare sig miljö eller trängsel negativt. Tanken är väldigt god och går ut på att invånarna kan söka närmsta tillgängliga fordon via en mobilapp och när man väl bokat fordonet så betalas hyran direkt med mobilen. Sedan är det bara att promenera till den aktuella laddstationen och hämta upp sin Toyota i-Road. I Grenoble finns 27 stora laddparker och när man väl gjort sina ärenden så är det bara att återlämna trehjulingen till närmsta laddstation. Toyota ställer upp med sjuttio färgglada i-Road och någon försäljning är det alltså inte tal om. Nu är det hyra som gäller och första kvarten kostar exempelvis tre euro.

Lutar åt succéMed B-körkort eller EU-moppekort är det bara att ta plats bakom ratten. Hjälm då? Tja, karossen som skyddar föraren gör att något hjälmtvång inte finns men för säkerhets skull finns bälten. Instrumenteringen är som i en bil med en ratt, reglage och knappar. Såväl vindrutetorkare som kupévärme finns och man kan faktiskt säga att Toyota i-Road har komfort som en bil och framkomlighet som en motorcykel. Under huven arbetar två elmotorer på totalt sex hästkrafter och maskinerna driver varsitt framhjul i max 45 km/h. Är man lite försiktig med gasen så är räckvidden fem mil, sedan måste batterierna laddas under tre timmar. Att köra i-Road känns ungefär som att dansa och det hela ser väldigt kul ut då karossen vrider sig inåt i kurvorna så fort det börjar svänga. Med fullt nedlägg väntar 27 graders lutning och man tror givetvis att farkosten ska tippa över - men allt styrs tryggt av en gyrosensor. Toyota i-Road rent bokstavligen lutar åt succe!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!