Smarting med högt iQ

Mensa är ett nätverk där världens mest intelligenta personer är medlemmar och för att vinna inträde krävs ett IQ på 131 eller högre, vilket bara två procent av oss jordbor har. Toyota iQ borde därför vara hedersmedlem med tanke på att den rullande trendsättaren är så otroligt smart och innehar titeln "världens kortaste fyrsitsiga bil". Vad sägs om en japan med ett iQ på 299? Tja, i alla fall om vi räknar i centimeter!

Foto:

Toyota2008-12-15 08:17


Hur är det möjligt att bygga en microbil med plats för fyra på exakt 2985 millimeter? Det låter som ett omöjligt uppdrag och mycket av hemlighetsmakeriet ligger i placeringen av den platta bränsletanken och sekretessbelagda lösningar under huven. IQ betyder "Intelligence Quotient", vilket betyder intelligenskvot och för tankarna till en riktigt begåvad bil. Om asiaten lever upp till namnet? Jaja(mensa)n fattas bara!

Stor uppmärksamhet
Vi befinner oss i ett superstressigt Milano och anledningen är enkel: riktigt små stadsbilar har alltid varit efterfrågade i de italienska städerna. När man ser trafikintensiteten och den innovativa parkeringstekniken förstår man lätt varför Fiat 500 och Smart är så populära här. Toyota har tagit fasta på detta och receptet lyder: kortkort, förvånansvärt bred och lagom hög. Detta begränsar naturligtvis leken på designbordet, men ändå är nya iQ fräck och får stor uppmärksamhet i modets huvudstad. Bakom ratten är sittkomforten utmärkt och passageraren har häpnadsväckande nog bättre utrymme än i många andra bilar. Detta beror dels på den upprätta sittställningen men också på att instrumentpanelens högersida är urgröpt. Dessutom finns ett unikt handsfack som kan plockas bort och användas som portfölj! Hur det står till med baksätet? Tja, faktiskt riktigt bra för ett barn (bakom föraren) och hyfsat för ytterligare en vuxen.

Liten miljöpåverkan
Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på 68 hästar som bjuder på riktigt trevliga köregenskaper. Förutom att motorn "tappat" en cylinder så har differentialen som fördelar kraften till framhjulen placerats framför maskinen och inte bakom, vilket tidigare varit praxis. Detta märks då framhjulen sitter extremt långt ut i kanterna, vilket naturligtvis påverkar utrymmet. Sprinten till hundra rullar på 14,7 sekunder och toppfarten är 150 km/h.
Inga revolutionerande siffror direkt, men låt oss se det hela ur ett miljöperspektiv: vad sägs om en förbrukning på 0,43 liter milen och ett koldioxidutsläpp på 99 gram per kilometer? Utrustningsnivån är hög och i stort sett allt som vi förväntar oss finns, inklusive luftkonditionering och åtta krockkuddar. Grundpriset börjar på 137 800 kronor vilket är mycket pengar, men Toyota iQ är en genomtänkt och kul liten rackare som faktiskt fyller andra behov än som stadsbil. Vi skulle gärna köra de tvåhundra milen till Stockholm - även om Milanos trånga gränder känns som mammas gata!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!