Stark som en oxe

Det är inte bara i USA som pickupen har en stark ställning. Toyota Hilux säljs på inte mindre än hundrafyrtio marknader på alla kontinenter (inklusive Antarktis) och är faktiskt märkets näst mest sålda modell. Bilen är tydligt inriktad på funktion före flärd och är en kombination mellan terrängbil, familjebil och lastbil. Toyota Hilux Double Cab kan nämligen ta sig fram i terrängen med upp till fem personer ombord - men är alltid registrerad som lätt lastbil!

Foto:

Toyota2005-11-24 08:16

När man talar om "Cab" i samband med en pickup menar man inte att färdas med himlen som tak utan istället "cabin" Som på många lastbilar kan nämligen hytten vara utformad på olika sätt. I Sverige erbjuds två versioner: Extra Cab med två dörrar och två bakre nödsäten samt Double Cab med fyra dörrar och fem rejäla sittplaster. Båda har dock en gemensam nämnare: det är 5,25 meter mellan stötfångarna och därmed är det längden på lastflaket som skiljer dem åt.

Tuffing för familjen
Om man kollar upp "pickup" i svenska akademins ordlista så betyder det "liten lastbil" och dagens testvagn skäms inte för sig. Med 181 centimeters höjd är detta en bil man kliver upp i, gärna med hjälp av fotsteget. Interiören är betydligt robustare än i en vanlig personbil och "mindre tjafs och mer funktion" kan sammanfatta det hela. Framstolarna har generösa inställningsmöjligheter och det är lätt att hitta en bekväm körställning. Även storväxta truckers i baksätet får plats utan att klaga alltför mycket. Mellan framsitsarna tronar en växelspak av modell större och den flankeras av en något mindre med vilken man sköter inkopplingen av fyrhjulsdriften och lågväxeln Men det är en sak som fattas: på lastflakets bakre gavel saknar vi de stora relieftryckta bokstäverna "TOYOTA" som vi vant oss vid sedan 1967 och efter tolv miljoner tillverkade exemplar.

Kraftfull motor
Under huven arbetar en fyra med massivt dieselknatter på 102 hästar - inte mycket kan tyckas för en bil med en totalvikt på 2,8 ton och som får dra släp på 2,2 ton. Men skenet bedrar och det robusta kraftpaketet på 260 Newtonmeter är starkt som en oxe. Att hantera Toyota Hilux är inte på något sätt tungt eller besvärande utan "pickisen" är tvärtom lättkörd. Motorn skorrar glatt på och motorvägstempo är inget problem Chassit är i stort sett oförändrat och består av en separat ram med påskruvad kaross. Fram finns en ny individuell hjulupphängning men bak hittar vi en gammal klassiker: stel axel med bladfjädrar. Toyota Hilux är som sagt en lätt lastbil vilket har skattemässiga fördelar. Vägskatten blir exempelvis inte mer än cirka tvåtusen spänn och därför finns inget bensinalternativ Det är nämligen främst på landet som japanen lever och frodas. Gärna med ett lager dynga kring hjulhusen och några halmbalar på flaket!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!