Toyota i toppform

Designen är mer vågad och kromet glittrar - nya Toyota Avensis följer trenderna från catwalken i Milano. Det är här världens främsta modeskapare visar sina kollektioner och butikerna utmed shoppinggatan "Via Montenapoleone" tjänar storkovan. Däremot är det inte så populärt att provköra japanen bland Milan-fanatiker eftersom Toyota sponsrar fotbollslaget Fiorentina. Men alla sura miner försvinner när legenderna Grenoli kommer på tal!

Foto:

Toyota2009-01-28 09:01


Om du ber en Milanobo namnge några välkända svenskar så är svaret givet: "fantastico Grenoli", vilket är en förkortning av Gunnar Gren, Gunnar Nordahl och Nisse Liedholm. De tre fotbollsstjärnorna lyckades lägga hela Europa under sina fötter och nu hoppas Toyota göra detsamma. Avensis III har blivit en riktig finlirare och ska ta sig an konkurrenterna på samma sätt som den svenska trion: seger är det enda som räknas.

Perfekt obalans
En sak är uppenbar: hade vi försetts med ögonbindel och skulle gissa om testbilen hade sitt ursprung hos Toyota eller lyxbilssyskonet Lexus så hade vi garanterat svarat fel. Kvalitetskänslan slår nämligen nytt japanskt familjebilsrekord och den ombonade kupén bjuder på ordentligt med svängrum. Det är bara att ta för sig av de bekväma framstolarna, det rymliga baksätet och titta ut över instrumenteringen som överglänser gamlingen med lätthet. Nu går förmodligen en obehaglig rysning genom kroppen på alla trogna kunder, men vi kan lugna er med att företagets prispolitik fortfarande håller. Grundpriset börjar från 202 500 kronor och kombitillägget är niotusen spänn. Eftersom provkörningen genomförs i Milano så är det lätt att få sylvassa kommentarer om designen, men utseendet som kallas "perfekt obalans" går hem i alla åldrar. Speciellt kombin, som dessutom innehåller ett mycket flexibelt och lättlastat bagageutrymme.

Imponerande siffror
Under huven erbjuds fyrcylindriga motorer: nyutvecklade bensinare på 147 respektive 152 hästar samt uppdaterade turbodieslar på 126, 150 respektive 177 hästkrafter. Vi har provkört den minsta bensinmaskinen och den räcker mer än väl: 0-100 rullar på 9,7 sekunder medan toppfarten är 200 km/h. Fast mest imponerande är ändå soppaförbrukningen á la 0,66 liter milen - inte illa för en familjetransportör på 1 530 bastanta kilo. En välkommen nyhet bland alla finesser är den elektriska handbromsen. När föraren tar ur nyckeln och lämnar bilen så dras handbromsen åt automatiskt. Kan det bli enklare?
En annan detalj som man lätt vänjer sig vid är den steglösa automatlådan Multidrive S för 12 600 kronor samt glastaket för 7 400. Det är alltså ett sant nöje att ratta nya Toyota Avensis som dessutom blivit tystare och säkrare. Därmed är japanernas storspelare (som byggs i England) lika snabb och teknisk som fotbollstrion Grenoli. Nu är det bara att finta, dribbla och sätta press på motståndarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!