Tredje gången gillt

Medan många branschkollegor stått och trampat vatten så presenteras nu den tredje generationen av Toyota Prius. Den första modellen dök upp redan 1997 och sedan dess har produktionen rullat på i ett rasande tempo. Kärleksförklaringarna till hybridbilen har varit många, inte minst bland alla miljövänliga filmstjärnor som setts glida fram utmed Hollywood Boulevard. Just nu är även vårt fosterland i rampljuset. Stockholm står nämligen värd för den internationella provkörningen!

Foto:

Toyota2009-06-30 07:06


Under en månad ska 650 journalister från hela världen resa till vår huvudstad och det är inte för att besöka Vasamuseet eller titta på Skansens apor. Det handlar istället om en miljöbil som skrivit in sig i historieböckerna och som sålts i totalt 1,2 miljoner exemplar. Speciellt i USA har begreppet "Prius" blivit synonymt med god miljöomtanke och inom kort lanseras en helt ny modell vars grundpris startar på 269 000 kronor.

Svar på tal
Toyota Prius har alltid haft en karossform som sticker ut från mängden. Det räcker att beskåda skapelsen så förstår man att vindtunneln fått bestämma formen som både fått ris och ros. Den tredje generationen bjuder dock på betydligt snyggare linjer och vi gör tummen upp till designfolket. Interiören är luftig och stolarna i den kritvita testbilen är klädda med ljust skinn. På mittkonsolen sitter en minimal växelväljare och ovanför finns navigationsskärmen. Det stora flipperspelet från tidigare modeller som visade hybridsystemets energiflöde är borta och har ersatts av en digital instrumentpanel strax under vindrutan. Här kan man spana in hastigheten, men även soppaförbrukningen och grubblar man över vilken motor som arbetar så avslöjas allt här. Framstolarna är väldigt bekväma och medger långkörningar utan problem. Även baksätet bjuder på ännu bättre svängrum vilket säkert kommer att glädja många.


Otroligt snål
Hur kör man då en hybrid? Tja, som vanligt fast med en skillnad: att det oftast är dödstyst i startögonblicket. Det enda som bevisar att japanen fått starttillstånd är ordet "READY" på instrumentpanelen. Föraren lägger sedan den lilla joysticken i driveläge och trycker på gasen. Bilen rullar iväg med hjälp av elmotorn på 82 hästkrafter och först i lite högre fart börjar bensinfyrans 99 hk att arbeta. När plattan åker i mattan samarbetar däremot båda drivkällorna, men effekten stryps till 136 hästar.
Därmed rullar det på riktigt duktigt: hundrastrecket nås på tio sekunder och toppfarten är 180. Ändå sörplar bilen i sig superlåga 0,39 liter milen medan koldioxidutsläppet är 89 gram. Med ett tryck på EV-knappen (Electric Vehicle) så förvandlas dessa siffror till noll, men nickelmetallbatterierna räcker bara i två kilometer om du kör i femtio knyck. Visste du för övrigt att Prius är latin och betyder "före sin tid?" Något som även den tredje generationen lever upp till!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!