Tuffast i trion

"Vi bygger en bil tillsammans" var planen 2005. Bakom uppropet stod Toyota, Citroën och Peugeot med modeller som kom att heta Aygo, C1 och 107. Toyota stod för konstruktionen och det mesta var gemensamt såsom plattform och motorer. Till och med tillverkningen skedde tillsammans i Tjeckien där det rullade ut en ny bil varje minut. Nu är det dags igen!

Foto:

Toyota2015-03-04 05:05


Men först en snabb tillbakablick: när Toyota Aygo lanserades 2005 gick bilen inte att köpa, men däremot kunde man prenumerera på den. Ett år senare fanns modellen även till försäljning och japanen har varit bästsäljaren i gänget, trots det faktum att prislappen också varit högst. Frågan är om den nya bilen förvaltar arvet?

Designa självUtseendet är fräckt och den knallorange kulören vid namn "Pop Orange" sticker verkligen ut från mängden. Det aggressiva utseendet med det stora X-et i nosen ger bilen en stor portion karaktär samtidigt som de lackade detaljerna i pianosvart är pricken över det berömda i:et. "Designen är hämtad från den japanska ungdomskulturen som gillar starka och raka former" förklarar designchefen Nobuo Nakamura. Även insidan är tuff och det första man slås av är den 7-tum stora pekskärmen. Härifrån sköter man de flesta funktioner som exempelvis parkoppling med mobilen men på skärmen visas även backkameran. Mycket av delarna på nya Aygo går att byta ut vilket gör det enkelt att få en bil efter eget tycke och personlig smak. Här kan du ändra allt från växelspaksknoppen till luftventilerna samt olika takdekorer - men det är inte de enda nyheterna.

Härligt smatter
En kul grej är att du nu kan få din nya Toyota Aygo med paddlar bakom ratten eller vad sägs om en elmanövrerad tygsufflett? Utrymmena är goda och trots formatet så ryms 168 liter bagage. Den lilla trecylindriga motorn på 69 hästkrafter har ett härligt smattrande ljud och med den manuella lådan hamnar förbrukningen på 0,38 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet landar på 88 gram. Noll till hundra klaras av på 14,2 sekunder samtidigt som toppfarten är 160 km/h. Precis som tidigare kommer Aygo att säljas både med tre- eller fem dörrar. Prisskillnaden är marginell och för femdörrarsversionen är tillägget endast 3 000 spänn. Grundpriset för Toyota Aygo startar från 110 900 samtidigt som Citroën C1 och Peugeot 108 kostar från 99 900 kronor (Peugeot har bytt namn från 107 till 108). Men trots det faktum att japanen är dyrast så är det ändå den som sålts bäst genom årens lopp, vilket måhända inte är så konstigt. Bilen är nämligen tuffast i trion!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!