SGU kommer flyga endast 60 meter från marken

Snart kommer kommunborna i Vimmerbys mest östra kommundelar ha ett flygplan cirka 60 meter över huvudet. Då ska berggrunden i trakten kartläggas. "Det kan var lite uppseendeväckande att komma flygandes på den höjden. En del gillar det, andra inte", berättar Stefan Mörck som är flygchef på Wermlandsflyg.

Snart kommer Tunabor ha ett kunna se ett flyplan endast 60 meter över mark. Då ska bergsgrunden mätas i trakten.

Snart kommer Tunabor ha ett kunna se ett flyplan endast 60 meter över mark. Då ska bergsgrunden mätas i trakten.

Foto: Staffan Erlandsson

Tuna2023-05-12 06:00

Sveriges geologiska undersökning, SGU, kommer med hjälp av Wermlandsflyg göra geofysiska flygmätningar i ett område som sträcker sig mellan Östergötlands, Kalmar och Gotlands län. I Vimmerby kommun berörs bland annat Tuna och Totebo. 

– Jag vet inte exakt när vi kommer flyga över Tuna. Det är så många faktorer som styr. Men generellt kommer vi påbörja i hela området om cirka två veckor och sedan kommer vi vara där uppemot tre månader, säger Stefan Mörck.

Eventuellt berättar han att området kan komma att växa och innefatta mer av kommunen.  

– Det är möjligt att området kommer utökas lite väster ut så att vi eventuellt skulle komma bort mot Vimmerby så småningom, men det vet vi inte än.

undefined
SGU och Wermlandsflyg har samarbetat sedan 60-talet. "Det är en geologisk kartläggning vi håller på med för hela Sverige och gör tillsammans med SGU. Sedan har det kommit bättre mätmetoder så det vi gör idag blir mycket bättre data av. Den ganska liten del av Sverige vi täcker varje gång", berättar Stefan Mörck på Wermlandsflyg.

Under tiden mätningarna görs måste flyget hålla sig på en låg höjd, 60 meter över mark. 

 –Anledningen till att vi inte flyger högre är att vi då inte får tillräckligt bra mätdata. Flygplanet har diverse sensorer som mäter vad som finns i marken och det är känsliga signaler som vi samlar in. Det är lite som att klippa en gräsmatta, vi flyger med linjer fram och tillbaka. Avståndet mellan varje linje är 200 meter. Så vi flyttar oss inte jättemycket så varje gård kommer vi passera flera gånger.

Flygningen berättar han är en del i ett myndighetsuppdrag att kartlägga geologin i Sverige. Ett uppdrag som pågått sedan 60-talet. 

– Det är en geologisk kartläggning som kan användas i många områden. Framför allt i planering av infrastruktur, så att man vet hur det ser ut under marken när man ska bygga något stort som exempelvis vägar. 

undefined
Karta över område för geofysiska flygmätningar i Östergötlands, Kalmar och Gotlands län år 2023. Aktuellt område för reguljär mätning med 200 meters linjeavstånd är markerat med svart ram. Mätlinjer till Gotland i rött. Området ska täckas fram till slutet av augusti. Källa: SGU

Enligt SGU kan mätningarna visa egenskaper hos berggrund och jordarter ned till flera kilometers djup. Förutom för planering av infrastruktur kan kartläggningen även användas för exempelvis prospektering av malm-, metall- och industrimineralförekomster.

Mätningarna kommer genomföras både morgon och kväll beroende på väderlek.

– Vi är väldigt väderkänsliga när vi flyger. Det får inte vara nederbörd och framför allt inte blåsa för mycket. Så för att det ska vara så lugnt i luften som möjligt flyger vi ofta på morgon och kväll, berättar Stefan Mörck.

Det tvåmotoriga flygplanet kommer under perioden vara stationerad på flygplatsen i Västervik.

Flygmätningar

Med flygmätningar kan stora ytor kartläggas på relativt kort tid, även i områden som är svåra eller omöjliga att nå från marken. Det som registreras vid SGU:s flyggeofysiska mätningar är jordens magnetfält, naturligt förekommande gammastrålning från mark och berggrund samt markens elektriska ledningsförmåga.

Källa: Sveriges geologiska undersökning, SGU

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!