Kommunstyrelsen fick för en tid sedan in en skrivelse frÄn Jojo Sweden AB, bolaget som Àger matbutiken i Tuna.
Bolaget begÀrde en nedsÀttning av hyran för Tuna matbutik. NÄgon summa framkom dock inte.
â Det stĂ„r att de inför sommaren inte har de inkomsterna som krĂ€vs, men det borde bli bĂ€ttre över sommaren tĂ€nker jag, sa kommunstyrelsens ordförande Helen Nilsson (S) pĂ„ en presstrĂ€ff i början av maj.
Politikerna i kommunstyrelsen var eniga om att avslÄ begÀran, men stÀllde sig positiva till att bolaget skulle skicka in en ny skrivelse om en avbetalningsplan.
â Vi kommer meddela dem detta. Sen vet vi inte om de skickar in en ny skrivelse, men möjligheten finns.
Henry Hahn driver matbutiken i Tuna. PÄ grund av en utlandsresa kan Vimmerby Tidning inte trÀffa eller prata med honom just nu. Men vi har fÄtt svar pÄ vÄra frÄgor via mejl.
Henry beskriver en mycket tuff situation.
Varför har ni begÀrt nedsÀttning av hyran?
"PÄ grund av inflationen som orsakats av pandemin och det som hÀnder i vÀrlden samt den kontinuerliga minskningen av landsbygdsbefolkningen har vÄr butik lidit stora förluster de senaste tvÄ Ären. Om inte de anslutna bolagen hade stÄtt för det mesta av förlusterna hade vi kanske gÄtt i konkurs och likviderats."
Hur kÀnner ni kring att det blev avslag pÄ begÀran?
"Vi Àr mycket frustrerade över att vÄr ansökan fick avslag! Vi Àr rÀtt sÄ hopplösa nu nÀr vi ser att Vimmerby kommun inte tar hÀnsyn till oss. Det Àr mycket möjligt att verksamheten kommer lÀggas ner en dag nÀr de anslutna bolagen inte heller klarar av att stödja den hÀr butiken."
Hur stor del av hyran ville ni ha nedsatt?
"Vi hoppas att hyran inte fortsÀtter höjas i det hÀr hemska tempot, först och frÀmst. Vi vill att hyran 2023 ska kunna sÀnkas eller undslippas, och att hyran 2024 och framÄt ska halveras och inte höjas igen."
Har ni skickat in en ny skrivning om fördröjd betalning?
"Vi har ansökt mÄnga gÄnger men inte fÄtt tillstÄnd. DÀrför har inga nya ansökningar skickats in igen. Vi har faktiskt börjat fundera pÄ hur lÄng tid vi klarar oss innan vi avslutar den hÀr verksamheten."
Hur Àr den ekonomiska situationen för butiken?
"Förlusten för 2023 kommer att nĂ„ 1 miljon kronor. Ăven om man rĂ€knar bort kostnaden för nya utrustningar och renovering av anlĂ€ggningar kommer det Ă€ndĂ„ att bli en förlust pĂ„ nĂ€stan 500 000 kr."
Hoppas ni pÄ att det blir bÀttre under och efter sommaren?
"Ăkningen av sommarturister och Ă„tervĂ€ndande av invĂ„nare som arbetar pĂ„ andra platser för semester kommer definitivt att hjĂ€lpa vĂ„r affĂ€rssituation mycket. Det kommer att bidra till en tillfĂ€llig förbĂ€ttring men inte lösa problemet i grunden."
Finns det en risk att butiken kan försvinna?
"Butiken riskerar verkligen att försvinna. Man kan nÀstan sÀga att den hÄller pÄ att försvinna."
Hur viktigt Àr det för Tuna som samhÀlle att butiken kan vara kvar?
"LokalinvÄnarna Äldras, och de behöver oss. Vi Àr inte bara en servicebyrÄ som sÀljer livsmedel utan Àven ett viktigt stÀlle för den sociala biten. Vi ryser nÀr vi tÀnker pÄ hur ska det pÄverka dem nÀr butiken försvinner. Detta Àr ett sorgligt antagande, men sÄ nÀra att hÀnda. LokalinvÄnarna har gjort oerhört mycket för att hjÀlpa och stödja oss. Men vi, precis som andra affÀrsÀgare pÄ landsbygden, behöver mer hjÀlp frÄn kommunen och det Àr mycket akut."