Kommunstyrelsen fick för en tid sedan in en skrivelse från Jojo Sweden AB, bolaget som äger matbutiken i Tuna.
Bolaget begärde en nedsättning av hyran för Tuna matbutik. Någon summa framkom dock inte.
– Det står att de inför sommaren inte har de inkomsterna som krävs, men det borde bli bättre över sommaren tänker jag, sa kommunstyrelsens ordförande Helen Nilsson (S) på en pressträff i början av maj.
Politikerna i kommunstyrelsen var eniga om att avslå begäran, men ställde sig positiva till att bolaget skulle skicka in en ny skrivelse om en avbetalningsplan.
– Vi kommer meddela dem detta. Sen vet vi inte om de skickar in en ny skrivelse, men möjligheten finns.
Henry Hahn driver matbutiken i Tuna. På grund av en utlandsresa kan Vimmerby Tidning inte träffa eller prata med honom just nu. Men vi har fått svar på våra frågor via mejl.
Henry beskriver en mycket tuff situation.
Varför har ni begärt nedsättning av hyran?
"På grund av inflationen som orsakats av pandemin och det som händer i världen samt den kontinuerliga minskningen av landsbygdsbefolkningen har vår butik lidit stora förluster de senaste två åren. Om inte de anslutna bolagen hade stått för det mesta av förlusterna hade vi kanske gått i konkurs och likviderats."
Hur känner ni kring att det blev avslag på begäran?
"Vi är mycket frustrerade över att vår ansökan fick avslag! Vi är rätt så hopplösa nu när vi ser att Vimmerby kommun inte tar hänsyn till oss. Det är mycket möjligt att verksamheten kommer läggas ner en dag när de anslutna bolagen inte heller klarar av att stödja den här butiken."
Hur stor del av hyran ville ni ha nedsatt?
"Vi hoppas att hyran inte fortsätter höjas i det här hemska tempot, först och främst. Vi vill att hyran 2023 ska kunna sänkas eller undslippas, och att hyran 2024 och framåt ska halveras och inte höjas igen."
Har ni skickat in en ny skrivning om fördröjd betalning?
"Vi har ansökt många gånger men inte fått tillstånd. Därför har inga nya ansökningar skickats in igen. Vi har faktiskt börjat fundera på hur lång tid vi klarar oss innan vi avslutar den här verksamheten."
Hur är den ekonomiska situationen för butiken?
"Förlusten för 2023 kommer att nå 1 miljon kronor. Även om man räknar bort kostnaden för nya utrustningar och renovering av anläggningar kommer det ändå att bli en förlust på nästan 500 000 kr."
Hoppas ni på att det blir bättre under och efter sommaren?
"Ökningen av sommarturister och återvändande av invånare som arbetar på andra platser för semester kommer definitivt att hjälpa vår affärssituation mycket. Det kommer att bidra till en tillfällig förbättring men inte lösa problemet i grunden."
Finns det en risk att butiken kan försvinna?
"Butiken riskerar verkligen att försvinna. Man kan nästan säga att den håller på att försvinna."
Hur viktigt är det för Tuna som samhälle att butiken kan vara kvar?
"Lokalinvånarna åldras, och de behöver oss. Vi är inte bara en servicebyrå som säljer livsmedel utan även ett viktigt ställe för den sociala biten. Vi ryser när vi tänker på hur ska det påverka dem när butiken försvinner. Detta är ett sorgligt antagande, men så nära att hända. Lokalinvånarna har gjort oerhört mycket för att hjälpa och stödja oss. Men vi, precis som andra affärsägare på landsbygden, behöver mer hjälp från kommunen och det är mycket akut."