Säkerheten höjs vid farlig övergång

En av de farliga järnvägsövergångarna i Uknadalen ska åtgärdas.

På andra sidan länsvägen ska det byggas en vändögla. Det ska bli säkrare att svänga in från stora vägen.

På andra sidan länsvägen ska det byggas en vändögla. Det ska bli säkrare att svänga in från stora vägen.

Foto: Ulrik Alvarsson

Ukna2019-04-11 18:00

I dagarna medgav länsstyrelsen strandskyddsdispens för två åtgärder vid övergången vid Lillängen. Dels vill Trafikverket spränga bort en bergknalle som skymmer sikten för bilister, dels vill man använda sprängmassorna för att bygga en vändögla som ska göra det säkrare att svänga av från länsvägen till bebyggelsen.

– Jag kan inte säga exakt när arbetet kommer igång. Vi har precis fått dispensen, därefter ska vi skriva markåtkomstavtal, säger Jan-Olof Berg, projektledare på Trafikverket.

En tredje fråga som måste lösas är tågtrafiken. Eftersom man kommer att spränga nära järnvägen kommer förmodligen att tågtrafiken att få stängas av under en period. Jan-Olof Berg är ändå förhoppningsfull, både när Trafikverket talat med markägare och trafikoperatören så har tongångarna hittills varit goda.

– Markägaren där vi ska spränga har varit väldigt tillmötesgående. Redan nu har han röjt på sin mark för att förbättra sikten vid korsningen.

Flera övergångar i Uknadalen har dålig standard, och för några månader sedan inträffade en dödsolycka vid en av dem. Det är dock inte den övergången som ska åtgärdas i det här skedet. Gemensamt för övergångarna är att järnvägen och länsvägen löper parallellt. Ska man ta av från länsvägen till byarna måste man med detsamma korsa järnvägen.

– Som bilist gäller det att både att se så att man inte har en mötande trafik när man svänger, och att det inte kommer ett tåg bakom en. När vi bygger vändöglan svänger man in där, och får en bättre överblick både över järnvägen och vägkorsningen, säger Jan-Olof Berg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!