Tunnelarbetare får arbeta 28 dagar i sträck

Dagliga tolvtimmarspass fyra veckor åt gången – danska fackföreningar rasar mot arbetsvillkoren för dem som ska bygga tunneln under Fehmarn bält mellan danska Rødby och tyska Puttgarden.

Här i danska Rødby pågår förberedelserna inför bygget av tunneln under Fehmarn bält.

Här i danska Rødby pågår förberedelserna inför bygget av tunneln under Fehmarn bält.

Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix/TT

Arbetsmarknad2020-09-16 19:40

– Det är närmast otänkbart. Jag vet inte vem i all världen man föreställer sig ska arbeta under de förhållandena, säger Palle Bisgaard, facklig sekreterare i 3F Byggegruppen, till sajten a4arbejdsliv.dk.

Den danska myndigheten Arbejdstilsynet har gett klartecken till villkoren som ska gälla hos de nederländska företagen Van Oord Dredging och Boskalis International.

De innebär helt ledigt varannan månad och dagliga tolvtimmarspass varannan månad. Arbetet ska ske på en stor pråm utanför Lollands kust. Därifrån ska bland annat förberedelsearbete på havsbotten utföras inför byggandet av själva tunneln.

– Det är arbetsförhållanden som vi bara hör om i skräckhistorier från utlandet och inte något som hör hemma på en dansk arbetsplats, kommenterar Bisgaard, som ställer sig oförstående till klartecknet från den danska myndigheten.

Ansvarig minister Peter Hummelgaard (S) understryker att han inte kan gå in och detaljstyra i ett enskilt ärende, men tillägger i en skriftlig kommentar att "finns det ett hål som riskerar att bli en genväg för social dumpning så ska det täppas till".

Tunneln under Fehmarn bält planeras stå klar 2028 och ska bestå av fyra motorvägsfiler och två järnvägsspår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!