Dubbla fel kan förklara linbaneolyckan

Orsaken till linbanekatastrofen i Italien tros vara dubbel: kabelbrott i kombination med fallerade bromsar. Den enda överlevaren, en femårig pojke, miste hela sin familj. Han kämpar nu för livet.

Räddningsarbete pågår efter linbanevagnens dödskrasch. Nu ska olycksorsaken utredas.

Räddningsarbete pågår efter linbanevagnens dödskrasch. Nu ska olycksorsaken utredas.

Foto: Vigili del Fuoco/AP/TT

Utrikes2021-05-24 23:08

En talesperson för sjukhuset Citta della Salute i Turin säger till tidningen La Repubblica att pojkens tillstånd följs "minut för minut":

– Vi avvaktar nu 48 timmar. Läget är kritiskt men det finns fortfarande hopp.

Pojken fick svåra skador i huvud, bröst och buk samt flera frakturer.

Bland de 14 döda i olyckan finns pojkens föräldrar, tvååriga syskon och far- eller morföräldrar.

Kroppar utspridda

Katastrofen inträffade på söndagen när kabinen med 15 personer var på väg uppför berget Mottarone i regionen Piemonte i norra Italien.

Kabinen började fara baklänges, accelererade och slungades mot en linbanestolpe. Efter att ha rasat i marken rullade vraket cirka 500 meter nedför berget.

Räddningstjänsten fann fem kroppar i resterna av kabinen. Övriga låg utspridda i terrängen.

13 personer dog direkt och en nioåring avled på sjukhus. Fem israeliska medborgare finns bland offren.

Nödbroms ur drift

Exakt vad som hände är ännu inte klarlagt. Det kommer att ta tid att testa materielen, enligt konstruktionsexperten Gianpaolo Rosati vid Milanos polytekniska universitet.

– Vanligtvis är det inte bara en enda orsak, utan en serie omständigheter som olyckligtvis kombineras på värsta sätt och leder till en tragedi, säger han.

På den linjen är också Matteo Gasparini, regionchef för den alpina räddningstjänsten.

– Det är antaganden men jag tror att problemet var dubbelt, kabelns sönderdelning och en icke-fungerande nödbroms, säger han till tidningen La Stampa.

– Vi vet inte varför den (nödbromsen) inte aktiverades, medan bromsen i den nedåtgående kabinen var i ordning.

Företaget Leitner, som ansvarar för underhållet av linbanan, uppger att bromssystemet kontrollerades så sent som den 3 maj, och att det i december i fjol genomfördes en lyckad övning som bestod av ett simulerat kabelbrott och aktivering av nödbromsen.

Åklagare utreder

En utredning om vårdslöshet och vållande till annans död har inletts av åklagare i Milano. Utredarna har bland annat lagt beslag på linbaneoperatörens underhållsdokumentation.

Enligt en advokat som företräder företaget ska underhåll och kontroller av linbanan ha genomförts regelbundet.

Linbanan öppnade 1970 och genomgick en renovering 2014–2016. Färden till Mottarones topp tar 20 minuter och är populär tack vare den den magnifika utsikten.

Fakta: Olycksdrabbat Italien

Olyckor med linbanor är inte vanliga, men i Italien har flera uppmärksammade händelser inträffat med dödlig utgång.

Såren från katastrofen nära Cavalese i Dolomiterna 1998 har ännu inte läkts. Då flög ett amerikanskt militärplan in i en kabelledning som klipptes av. 20 personer omkom. Men planets kapten och styrman friades från anklagelser om vållande till annans död, vilket skapade en diplomatisk konflikt mellan USA och Italien.

En linbana i Cavalese var också platsen för den troligen dödligaste linbaneolyckan hittills, när en kabel brast våren 1976. 43 personer omkom när vagnen störtade 200 meter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om